Matkailusta lisäelinkeino luomu pensasmustikkatilalle : case Lepomäen tila
Mäntyjärvi, Anniina (2021)
Mäntyjärvi, Anniina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323635
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lepomäen tilalle, joka on viljellyt luomu pensasmustikkaa päätoimisesti 23 vuotta. Tila on kirjoittajan kotitila. Työn tavoitteena oli selvittää Lepomäen tilan matkailuliiketoiminnan mahdollisuuksia tilan jo olemassa olevien asiakkaiden pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vahvistus tilan matkailuliiketoiminnan mahdollisuuksiin.
Tutkimus tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja aineistonkeruu suoritettiin kyselyillä, haastattelemalla sekä havainnoimalla. Kohderyhmänä oli tilan asiakkaat. Työn alussa kartoitettiin Lepomäen tilan nykytilanne yrittäjiä haastattelemalla, jonka jälkeen valittiin kohderyhmä ja luotiin kysely. Kysely jaettiin Lepomäen tilan Facebookissa. Havainnointia suoritettiin kesän 2021 tuoremarjasesongin aikana Lepomäen tilalla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Lepomäen tilalla on potentiaalia matkailuliiketoiminnan kehittämiseen. Houkuttelevimpia elementtejä Lepomäen tilan kaltaisessa kohteessa olivat luonto sekä maaseutu ja sen tuoma rauha. Muita vetovoimatekijöitä olivat paikallisuus sekä hyvä asiakaspalvelu. Eritoten ruoka-matkailun mahdollisuudet potentiaalisena matkailuliiketoimintana nousivat esille.
Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehittämisehdotuksia tilan matkailuliiketoimintaan. Lepomäen tila sopii monella tavalla maaseutumatkailun kohteeksi miljöön sekä sijainnin puolesta. Matkailuliiketoiminnan harjoittaminen tilalla on hyvä aloittaa kahvila- ja ruokapalvelulla tilan jo olemassa olevien tilojen puitteissa marjasesongin ohella.
Tutkimus tehtiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, ja aineistonkeruu suoritettiin kyselyillä, haastattelemalla sekä havainnoimalla. Kohderyhmänä oli tilan asiakkaat. Työn alussa kartoitettiin Lepomäen tilan nykytilanne yrittäjiä haastattelemalla, jonka jälkeen valittiin kohderyhmä ja luotiin kysely. Kysely jaettiin Lepomäen tilan Facebookissa. Havainnointia suoritettiin kesän 2021 tuoremarjasesongin aikana Lepomäen tilalla.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Lepomäen tilalla on potentiaalia matkailuliiketoiminnan kehittämiseen. Houkuttelevimpia elementtejä Lepomäen tilan kaltaisessa kohteessa olivat luonto sekä maaseutu ja sen tuoma rauha. Muita vetovoimatekijöitä olivat paikallisuus sekä hyvä asiakaspalvelu. Eritoten ruoka-matkailun mahdollisuudet potentiaalisena matkailuliiketoimintana nousivat esille.
Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehittämisehdotuksia tilan matkailuliiketoimintaan. Lepomäen tila sopii monella tavalla maaseutumatkailun kohteeksi miljöön sekä sijainnin puolesta. Matkailuliiketoiminnan harjoittaminen tilalla on hyvä aloittaa kahvila- ja ruokapalvelulla tilan jo olemassa olevien tilojen puitteissa marjasesongin ohella.