B2B-SaaS-yrityksen kansainvälistyminen Saksaan
Saarinen, Matias; Suokas, Dimitri (2021)
Saarinen, Matias
Suokas, Dimitri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaiskuva kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksistä. Kansainvälistymistä lähestytään pääasiassa liiketoimintakriittisen B2B-SaaS-palvelun myymisen näkökulmasta.
Tutkimuksessa tutustutaan kansainvälistymisen operaatiomuotoihin, Saksaan kohdemaana, suurimpiin paikallisiin kilpailijoihin sekä analysoidaan kansainvälisten yritysten toimitusjohtajien haastattelutuloksia. Työn tarkoitus on toimia työkaluna ja erilaisten näkökulmien valottajana toimeksiantajayrityksen omien liiketoimintastrategioiden laatimisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua menetelmää, eli teemahaastattelua. Teemahaastatteluja tehtiin yhteensä viisi, jolloin haastateltiin kansainvälisesti toimivia SaaS-yritysten toimitusjohtajia. Haastattelut litteroitiin analysointia varten. Haastattelut toteutettiin syys-lokakuun aikana.
Jatkotutkimusaiheina haastattelujen perusteella ovat kohdemaakartoitus useammasta maasta, asiakashankintakustannusten laskelmointi, laillinen selvitystyö, yrityksen resurssien ja panostuksen kartoitus sekä exit- strategia, jos kansainvälistyminen osoittautuu tappiolliseksi, paikallisten viestintäkanavien kartoitus ja laajenemisstrategia kohdemaasta ulospäin.
Tutkimuksessa tutustutaan kansainvälistymisen operaatiomuotoihin, Saksaan kohdemaana, suurimpiin paikallisiin kilpailijoihin sekä analysoidaan kansainvälisten yritysten toimitusjohtajien haastattelutuloksia. Työn tarkoitus on toimia työkaluna ja erilaisten näkökulmien valottajana toimeksiantajayrityksen omien liiketoimintastrategioiden laatimisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua menetelmää, eli teemahaastattelua. Teemahaastatteluja tehtiin yhteensä viisi, jolloin haastateltiin kansainvälisesti toimivia SaaS-yritysten toimitusjohtajia. Haastattelut litteroitiin analysointia varten. Haastattelut toteutettiin syys-lokakuun aikana.
Jatkotutkimusaiheina haastattelujen perusteella ovat kohdemaakartoitus useammasta maasta, asiakashankintakustannusten laskelmointi, laillinen selvitystyö, yrityksen resurssien ja panostuksen kartoitus sekä exit- strategia, jos kansainvälistyminen osoittautuu tappiolliseksi, paikallisten viestintäkanavien kartoitus ja laajenemisstrategia kohdemaasta ulospäin.