Harrastajamäärän kasvattaminen markkinoinnin keinoin : case SBS Littoinen
Saarinen, Henri (2021)
Lataukset:
Saarinen, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitelmallistaa salibandyseura SBS Littoisen markkinointia. Työssä määriteltyjen toimenpiteiden avulla seura pyrkii tavoittamaan uusia harrastajia ja kasvattamaan siten jäsenmääräänsä. Työn myötä seuralle halutaan löytää juuri sen tarpeita vastaavat keinot markkinoinnin suunnitelmallisempaan toteutukseen omassa toimintaympäristössään. Työn toimeksiantaja SBS Littoinen on vuonna 2017 perustettu kaarinalainen salibandyseura, joka järjestää sekä kilpa¬ että harrastetoimintaa, pääasiassa lapsille ja nuorille.
Opinnäytetyönprosessi käynnistyi keväällä 2021 kahden, koronaviruksesta johtuen kesken jääneen sarjakauden jälkeen, jonka seurauksena useat pelaajat jättivät harrastuksen. Seuran oli siis keksittävä keinot tavoittaa uusia harrastajia. Prosessia työstettiin yhdessä seuran keskeisimpien vaikuttajien kanssa työn jalkauttamisen sujuvoittamiseksi.
Työssä analysoidaan SBS Littoisen nykytila käyttäen hyödyksi SWOT¬analyysia ja PESTEL¬analyysia toimintaympäristön analysointiin. Teoriaosuuksissa käsitellään urheilumarkkinointia ja markkinointisuunnitelman laatimista sekä nostetaan esille urheilumarkkinoinnin erityispiirteitä.
Lopputuotoksena syntyi suunnitelma seuran markkinoinnin toteuttamiseksi, joka huomioi seuran resurssit ja edesauttaa toimijoita jakamaan vastuualueita ja työtehtäviä. Työ on myös käyttökelpoinen muille pienillä resursseilla toimiville urheiluseuroille lajista riippumatta.
Lopputuotoksena syntyi suunnitelma seuran markkinoinnin toteuttamiseksi, joka huomioi seuran resurssit ja edesauttaa toimijoita jakamaan vastuualueita ja työtehtäviä. Työ on myös käyttökelpoinen muille pienillä resursseilla toimiville urheiluseuroille lajista riippumatta.
Opinnäytetyönprosessi käynnistyi keväällä 2021 kahden, koronaviruksesta johtuen kesken jääneen sarjakauden jälkeen, jonka seurauksena useat pelaajat jättivät harrastuksen. Seuran oli siis keksittävä keinot tavoittaa uusia harrastajia. Prosessia työstettiin yhdessä seuran keskeisimpien vaikuttajien kanssa työn jalkauttamisen sujuvoittamiseksi.
Työssä analysoidaan SBS Littoisen nykytila käyttäen hyödyksi SWOT¬analyysia ja PESTEL¬analyysia toimintaympäristön analysointiin. Teoriaosuuksissa käsitellään urheilumarkkinointia ja markkinointisuunnitelman laatimista sekä nostetaan esille urheilumarkkinoinnin erityispiirteitä.
Lopputuotoksena syntyi suunnitelma seuran markkinoinnin toteuttamiseksi, joka huomioi seuran resurssit ja edesauttaa toimijoita jakamaan vastuualueita ja työtehtäviä. Työ on myös käyttökelpoinen muille pienillä resursseilla toimiville urheiluseuroille lajista riippumatta.
Lopputuotoksena syntyi suunnitelma seuran markkinoinnin toteuttamiseksi, joka huomioi seuran resurssit ja edesauttaa toimijoita jakamaan vastuualueita ja työtehtäviä. Työ on myös käyttökelpoinen muille pienillä resursseilla toimiville urheiluseuroille lajista riippumatta.