Development of project scheduling and achieving them : electrical basic design in the shipyard
Lähde, Antti (2021)
Lähde, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325523
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin telakalle ja sen aiheena oli löytää parannuskeinoja sähkön perussuunnitteluaineistojen aikatauluttamiseen, sekä aikataulujen pitämiseen telakalla. Tavoitteena oli löytää eniten kehitystä kaipaavat osa-alueet ja luoda näihin ratkaisut, joiden avulla päästään parempaan tulokseen kuin nykyisillä menetelmillä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, kvalitatiivisista haastatteluista ja kyselyistä, sekä DMAIC juurisyyanalyysistä, jota käytettiin apuna hahmottamaan kehitystarpeita. Osana tutkimusta käytettiin kyselyitä, jotka luotiin eri kohderyhmille telakalla. Ensisijaisesti keskityttiin sähköosaston henkilöstöön. Kaksiosainen kysely lähetettiin sähkösuunnitteluosastolla työskenteleville järjestelmävastaaville. Järjestelmävastaavat pystyivät valitsemaan eri vastauksista itselleen sopivimmat vaihtoehdot, sekä kirjoittamaan lisätietoja vastaustensa tukemiseksi, jolla saatiin parempi ymmärrys vastauksista.
Sisustussuunnitteluosastoa ja tuotantoa haastateltiin myös aihepiiriin liittyen. Yhdistämällä niin sähköosastolta saatuja vastauksia, kuin sisustuksesta ja tuotannosta saatuja vastauksia pystyttiin luomaan kokonaisvaltaisempi tilannekuva opinnäytetyön aiheen nykytilanteesta. Eri osastojen ja henkilöiden vastauksia tutkimalla valittiin ne aiheet, joissa henkilöstö oli havainnut eniten kehitystarpeita. Valinnan jälkeen aiheet otettiin tarkasteltavaksi DMAIC analyysiin.
Kvalitatiivisen tutkimuksen ja DMAIC:n tuloksena saatiin useampi kehityskohde, joita parantamalla voidaan mahdollisesti saavuttaa realistisemmat aikataulut, sekä keinot niiden pitämiseen tulevaisuuden projekteissa, mikäli ne otetaan käyttöön. Ottamalla systeemivastaavat insinöörit mukaan osaksi aikataulutusprosessia ja luomalla tähän helpommin seurattavat ohjeet, voitaisiin aikataulujen tarkkuutta mahdollisesti lisätä tulevaisuudessa. Poistamalla turhat hukat ja lisäämällä 3D mallin käyttöä työnteossa voitaisiin työnteosta tehdä tehokkaampaa ja näin ollen myös aikataulujen pitäminen voi helpottua. The present Master’s thesis was commissioned by a shipyard and the aim was to identify ways to improve the current scheduling and working methods regarding the electrical basic design in the shipyard. The purpose of the thesis was to define the points that needed most improving and create solutions for them, so they could be improved compared with the current state.
The thesis consists of a theoretical part, a qualitative analysis and a DMAIC root cause analysis which were used for creating the suggested improvement solutions. As a part of the qualitative analysis several questionnaires and surveys were created for different target audiences in the shipyard, but the main focus was on the electrical design department. A two-part survey was sent to engineers responsible for the electrical systems. In the survey, they chose the best answers from the different options, and they also had the opportunity to add free text to the topic.
The interior design department and the production were also asked about the subject and, by combining the different views from the inside and the outside of the electrical department, a more comprehensive picture could be established about the subjects. The answers were then studied and the issues which had most problems compared with the others were further examined in the DMAIC analysis.
As a result of the qualitative analysis and the DMAIC, several options, which could help to maintain the schedules in the future projects if taken into use, were found. The accuracy of the future schedules could be increased by involving the engineers responsible for the systems in the scheduling process and compiling guidelines that can be followed more easily. By removing the unnecessary waste from the work and implementing more usage of 3D model the work could be made more efficient and it could also help keeping the schedules.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, kvalitatiivisista haastatteluista ja kyselyistä, sekä DMAIC juurisyyanalyysistä, jota käytettiin apuna hahmottamaan kehitystarpeita. Osana tutkimusta käytettiin kyselyitä, jotka luotiin eri kohderyhmille telakalla. Ensisijaisesti keskityttiin sähköosaston henkilöstöön. Kaksiosainen kysely lähetettiin sähkösuunnitteluosastolla työskenteleville järjestelmävastaaville. Järjestelmävastaavat pystyivät valitsemaan eri vastauksista itselleen sopivimmat vaihtoehdot, sekä kirjoittamaan lisätietoja vastaustensa tukemiseksi, jolla saatiin parempi ymmärrys vastauksista.
Sisustussuunnitteluosastoa ja tuotantoa haastateltiin myös aihepiiriin liittyen. Yhdistämällä niin sähköosastolta saatuja vastauksia, kuin sisustuksesta ja tuotannosta saatuja vastauksia pystyttiin luomaan kokonaisvaltaisempi tilannekuva opinnäytetyön aiheen nykytilanteesta. Eri osastojen ja henkilöiden vastauksia tutkimalla valittiin ne aiheet, joissa henkilöstö oli havainnut eniten kehitystarpeita. Valinnan jälkeen aiheet otettiin tarkasteltavaksi DMAIC analyysiin.
Kvalitatiivisen tutkimuksen ja DMAIC:n tuloksena saatiin useampi kehityskohde, joita parantamalla voidaan mahdollisesti saavuttaa realistisemmat aikataulut, sekä keinot niiden pitämiseen tulevaisuuden projekteissa, mikäli ne otetaan käyttöön. Ottamalla systeemivastaavat insinöörit mukaan osaksi aikataulutusprosessia ja luomalla tähän helpommin seurattavat ohjeet, voitaisiin aikataulujen tarkkuutta mahdollisesti lisätä tulevaisuudessa. Poistamalla turhat hukat ja lisäämällä 3D mallin käyttöä työnteossa voitaisiin työnteosta tehdä tehokkaampaa ja näin ollen myös aikataulujen pitäminen voi helpottua.
The thesis consists of a theoretical part, a qualitative analysis and a DMAIC root cause analysis which were used for creating the suggested improvement solutions. As a part of the qualitative analysis several questionnaires and surveys were created for different target audiences in the shipyard, but the main focus was on the electrical design department. A two-part survey was sent to engineers responsible for the electrical systems. In the survey, they chose the best answers from the different options, and they also had the opportunity to add free text to the topic.
The interior design department and the production were also asked about the subject and, by combining the different views from the inside and the outside of the electrical department, a more comprehensive picture could be established about the subjects. The answers were then studied and the issues which had most problems compared with the others were further examined in the DMAIC analysis.
As a result of the qualitative analysis and the DMAIC, several options, which could help to maintain the schedules in the future projects if taken into use, were found. The accuracy of the future schedules could be increased by involving the engineers responsible for the systems in the scheduling process and compiling guidelines that can be followed more easily. By removing the unnecessary waste from the work and implementing more usage of 3D model the work could be made more efficient and it could also help keeping the schedules.