Sosiaalisen median strategian kehittäminen B2B-yritykselle
Salminen, Nella (2021)
Salminen, Nella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää sosiaalisen median strategia suomalaiselle B2B-yritykselle. Opinnäytetyössä keskityttiin sosiaaliseen mediaan B2B-näkökulmasta ja perehdyttiin siihen, miksi ja miten B2B-yritysten tulisi olla sosiaalisessa mediassa sekä miten sosiaalisen median strategia rakennetaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle digimarkkinoinnin yritykselle, jonka palveluihin kuuluu laadukkaat kotisivut sekä ratkaisut Google-mainontaan. Sosiaalisen median strategian tarkoituksena oli antaa suuntaviivat, miten toimia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median strategialle asetettiin tavoitteiksi toimeksiantajan näkyvyyden kasvattaminen, mielenkiintoisen työnantajakuvan esilletuonti sekä yhtenäinen viestintä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin sosiaaliseen mediaan ja sen eri kanaviin sekä mahdollisuuksiin ja haasteisiin B2B-näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi sosiaalisen median strategian eri osia, sisältöstrategiaa sekä strategioiden merkitystä B2B-yrityksissä. Empiriassa esiteltiin valmis sosiaalisen median strategia toimeksiantajalle ja verrattiin sen eri osa-alueita teoriaan.
Vaikka tämä strategia kehitettiin toimeksiantajayritykselle, on tästä hyötyä myös muille B2B-yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita ottamaan sosiaalisen median osaksi liiketoimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle digimarkkinoinnin yritykselle, jonka palveluihin kuuluu laadukkaat kotisivut sekä ratkaisut Google-mainontaan. Sosiaalisen median strategian tarkoituksena oli antaa suuntaviivat, miten toimia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median strategialle asetettiin tavoitteiksi toimeksiantajan näkyvyyden kasvattaminen, mielenkiintoisen työnantajakuvan esilletuonti sekä yhtenäinen viestintä sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin sosiaaliseen mediaan ja sen eri kanaviin sekä mahdollisuuksiin ja haasteisiin B2B-näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käytiin läpi sosiaalisen median strategian eri osia, sisältöstrategiaa sekä strategioiden merkitystä B2B-yrityksissä. Empiriassa esiteltiin valmis sosiaalisen median strategia toimeksiantajalle ja verrattiin sen eri osa-alueita teoriaan.
Vaikka tämä strategia kehitettiin toimeksiantajayritykselle, on tästä hyötyä myös muille B2B-yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita ottamaan sosiaalisen median osaksi liiketoimintaansa.