eFYSIO-hyvinvointisovelluksen asiakaslähtöinen kehittämistyö
Lemmetty, Matias (2021)
Lemmetty, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824346
Tiivistelmä
Terveysteknologian kehittyminen vaikuttaa mobiilisovellusten yleistymiseen sosiaali- ja terveysalalla. Digitaa-liset palvelut mahdollistavat palvelun käyttämisen ajasta ja paikasta riippumatta sekä helpottavat saatavuutta syrjäseudulla. Uudenlainen lähestymistapa laittoi yritykset kehittämään toimintaansa asiakaslähtöisesti tekno-logian avulla. Terveysteknologia mahdollistaa kustannustehokkaan ratkaisun terveyden edistämisen tueksi. Mobiilisovelluksien suuri määrä on vaikuttanut käyttäjäkokemukseen panostamiseen.
Asiakaslähtöisessä kehitystyössä asiakas otetaan mukaan kehitysprosessiin. Asiakasarvon ymmärtäminen ja rakentaminen ovat merkityksellisiä vaiheita kehitysprosessissa.
FYSIO 2000 Oy kehittää omaa hyvinvointisovellusta nimeltä eFYSIO, jonka tavoitteena on lisätä käyttäjien hyvinvointia. eFYSIO-hyvinvointisovellus sisältää personoitua taukoliikuntaa, selän liikkuvuuden mittauksia matkapuhelimen gyroskooppia hyödyntäen sekä ergonomiaohjeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka FYSIO 2000 Oy:n pitäisi kehittää eFYSIO-hyvinvointisovellusta asiakaslähtöisesti, jotta se palvelisi asiakkaiden toiveita. Testaamisen avulla kerättiin tietoa kolmen viikon ajan käyttäjien kokemuksista. Tutkimuksellisen kehitystyön mukaisesti käytettiin arviointimatriisia tutkimustu-losten keräämisessä ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Arviointimatriisissa hyödynnettiin Likert-asteikkoa sekä avoimia kysymyksiä, joiden avulla saatiin syvällistä tietoa käyttökokemuk-sista. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä käytettiin induktiivista mallia, joka jaettiin kolmeen päävaihee-seen: pelkistäminen, ryhmittely ja käsitteiden luominen. Testaamisesta luotiin raportti toimeksiantajalle, jota hyödynnetään eFYSIO-hyvinvointisovelluksen kehitystyössä. Tuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi sekä visuaalisuuden kehittämiseksi.
Asiakaslähtöisessä kehitystyössä asiakas otetaan mukaan kehitysprosessiin. Asiakasarvon ymmärtäminen ja rakentaminen ovat merkityksellisiä vaiheita kehitysprosessissa.
FYSIO 2000 Oy kehittää omaa hyvinvointisovellusta nimeltä eFYSIO, jonka tavoitteena on lisätä käyttäjien hyvinvointia. eFYSIO-hyvinvointisovellus sisältää personoitua taukoliikuntaa, selän liikkuvuuden mittauksia matkapuhelimen gyroskooppia hyödyntäen sekä ergonomiaohjeita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka FYSIO 2000 Oy:n pitäisi kehittää eFYSIO-hyvinvointisovellusta asiakaslähtöisesti, jotta se palvelisi asiakkaiden toiveita. Testaamisen avulla kerättiin tietoa kolmen viikon ajan käyttäjien kokemuksista. Tutkimuksellisen kehitystyön mukaisesti käytettiin arviointimatriisia tutkimustu-losten keräämisessä ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Arviointimatriisissa hyödynnettiin Likert-asteikkoa sekä avoimia kysymyksiä, joiden avulla saatiin syvällistä tietoa käyttökokemuk-sista. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissä käytettiin induktiivista mallia, joka jaettiin kolmeen päävaihee-seen: pelkistäminen, ryhmittely ja käsitteiden luominen. Testaamisesta luotiin raportti toimeksiantajalle, jota hyödynnetään eFYSIO-hyvinvointisovelluksen kehitystyössä. Tuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia käytettävyyden parantamiseksi sekä visuaalisuuden kehittämiseksi.