Hankinnan kehittäminen organisaatiossa
Enberg, Sari (2021)
Enberg, Sari
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223376
Tiivistelmä
Hankinnan kehittäminen jää usein taka-alalle, kun yrityksen toimintoja kehitetään. Hankinnan tärkeimpänä tehtävänä on huolehtia oman organisaation hankinnoista niin, että organisaation tuotanto pystyy toimimaan keskeytyksettä. Tämä vaati ennakointia, tilauksien järjestelmällistä seurantaa ja tiivistä yhteistyötä toimittajien kanssa.
Työn tehtävänä oli herättää kohdeorganisaatio huomaamaan, kuinka paljon kehitysmahdollisuuksia yrityksen hankinnassa on ja kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia on kehittää eri osa-alueita, jotta yritys pystyy aikaansaamaan tehokkuuteen vaikuttavia muutoksia hankintaan liittyen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Keskeisin aineisto muodostui teemahaastatteluista ja kyselylomakkeesta. Haastattelut toteutettiin Teams-sovelluksen avulla ja kyselylomake luotiin Webropol -käyttöjärjestelmän avulla. Havainnointi ja hankintojen parissa saadusta kokemusperäisestä tiedosta rakentui osa aineistosta. Haastattelut litteroitiin propositiotason mukaisesti Wordissa. Tutkimuksen laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Analyysi aloitettiin siirtämällä kyselylomakkeen kautta saatu aineisto Microsoft Word tekstinkäsittelyohjelmaan, mistä sen jatkotyöstäminen oli hyvin luontevaa.
Johtopäätöksenä esitettiin kehittämisideoita kohdeorganisaatiolle. Tutkimuksen lopputuloksena kehittämiskohteiksi nousivat kohdeorganisaation toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen, digitalisoinnin parempi huomioiminen, toimittajasuhteiden kehittäminen ja hankintojen mittaamisen selvittäminen.
Työn tehtävänä oli herättää kohdeorganisaatio huomaamaan, kuinka paljon kehitysmahdollisuuksia yrityksen hankinnassa on ja kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia on kehittää eri osa-alueita, jotta yritys pystyy aikaansaamaan tehokkuuteen vaikuttavia muutoksia hankintaan liittyen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Keskeisin aineisto muodostui teemahaastatteluista ja kyselylomakkeesta. Haastattelut toteutettiin Teams-sovelluksen avulla ja kyselylomake luotiin Webropol -käyttöjärjestelmän avulla. Havainnointi ja hankintojen parissa saadusta kokemusperäisestä tiedosta rakentui osa aineistosta. Haastattelut litteroitiin propositiotason mukaisesti Wordissa. Tutkimuksen laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Analyysi aloitettiin siirtämällä kyselylomakkeen kautta saatu aineisto Microsoft Word tekstinkäsittelyohjelmaan, mistä sen jatkotyöstäminen oli hyvin luontevaa.
Johtopäätöksenä esitettiin kehittämisideoita kohdeorganisaatiolle. Tutkimuksen lopputuloksena kehittämiskohteiksi nousivat kohdeorganisaation toiminnanohjausjärjestelmän hyödyntäminen, vuorovaikutustaitojen kehittäminen, digitalisoinnin parempi huomioiminen, toimittajasuhteiden kehittäminen ja hankintojen mittaamisen selvittäminen.