Nuorten internet-käyttäytyminen ja Facebook osana toisen asteen ammatillisen koulutuksen markkinointiviestintää
Perkkiö, Aija (2012)
Perkkiö, Aija
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120217740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Haapajärven ammattiopisto, joka tarjoaa liiketalouden, tieto- ja viestintätekniikan sekä luonnonvara-alan koulutusta. Työn tavoitteena oli selvittää nuorten internet-käyttäytymistä ja miten Facebook-sivuja käytetään osana toisen asteen ammatillisen koulutuksen markkinointiviestintää.
Nuorten internet-käyttäytymistä koskevaan tutkimukseen osallistuivat Selänteen alueen (Haapajärvi, Reisjärvi, Pyhäjärvi ja Kärsämäki) 9-luokkalaiset. Facebook-sivuihin liittyvään tutkimukseen valittiin mukaan Ylä-Savon ja Jyväskylän ammattiopistot. Edellä mainittujen ammattiopistojen Facebook-sivuista vastaaville henkilöille lähetettiin sähköpostitse kysely liittyen Facebook-sivujen käytännön asioihin, kuten sivujen päivittämiseen ja sisällön tuottamiseen.
Tutkimuksen mukaan Facebook-sivujen koettiin olevan hyvä keino saavuttaa kohderyhmän eli nuorten huomio. Ammattiopistot halusivat jatkossa kehittää omia Facebook-sivujaan, mutta ongelmiksi muodostuivat päivittäjien ja henkilökunnan aktiivisuuden puute sekä ongelmat sivuston sisällön tuottamisessa. Nuoret ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Peräti 90 % kyselyyn vastanneista nuorista ilmoitti käyttäneensä sosiaalisen median sivustoja, joista Facebook oli suosituin.
Facebook on tullut jäädäkseen. Markkinoinnissa on tärkeää saavuttaa kohderyhmän huomio ja kiinnostus. Näin ollen Facebook on yksi nykyaikainen markkinointiviestinnän muoto, joka ei ole yksisuuntaista, vaan jota leimaa yhteisöllisyys ja vuorovaikutteisuus.
Nuorten internet-käyttäytymistä koskevaan tutkimukseen osallistuivat Selänteen alueen (Haapajärvi, Reisjärvi, Pyhäjärvi ja Kärsämäki) 9-luokkalaiset. Facebook-sivuihin liittyvään tutkimukseen valittiin mukaan Ylä-Savon ja Jyväskylän ammattiopistot. Edellä mainittujen ammattiopistojen Facebook-sivuista vastaaville henkilöille lähetettiin sähköpostitse kysely liittyen Facebook-sivujen käytännön asioihin, kuten sivujen päivittämiseen ja sisällön tuottamiseen.
Tutkimuksen mukaan Facebook-sivujen koettiin olevan hyvä keino saavuttaa kohderyhmän eli nuorten huomio. Ammattiopistot halusivat jatkossa kehittää omia Facebook-sivujaan, mutta ongelmiksi muodostuivat päivittäjien ja henkilökunnan aktiivisuuden puute sekä ongelmat sivuston sisällön tuottamisessa. Nuoret ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Peräti 90 % kyselyyn vastanneista nuorista ilmoitti käyttäneensä sosiaalisen median sivustoja, joista Facebook oli suosituin.
Facebook on tullut jäädäkseen. Markkinoinnissa on tärkeää saavuttaa kohderyhmän huomio ja kiinnostus. Näin ollen Facebook on yksi nykyaikainen markkinointiviestinnän muoto, joka ei ole yksisuuntaista, vaan jota leimaa yhteisöllisyys ja vuorovaikutteisuus.