Sähkökuorma-auton ohjausjärjestelmän ohjelmointi
Siirtola, Aleksi (2021)
Siirtola, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325534
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle osana eRetrofit-hanketta. Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin dieselkuorma-autosta sähkökuorma-autoksi muunnettavan ajoneuvon sulautetun ohjausjärjestelmän ohjelmointi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimiva ohjelma, jolla pystytään ohjaamaan ajoneuvon sulautetun ohjausjärjestelmän perustoimintoja. Tehtyä ohjelmaa käytetään eRetrofit-hankkeessa sähkökuorma-auton ohjausyksikön ja muiden toimilaitteiden toimintaa ohjaavana ohjelmana.
Ajoneuvon ohjausyksikkönä käytettiin opinnäytetyössä Pi Innovon M580-ohjausyksikköä. Ohjausyksikön ohjelmointi tapahtui mallipohjaisesti Simulinkilla hyödyntäen ohjausyksikön valmistajan luomaa lisäkirjastoa, joka on tarkoitettu ohjausyksikön ohjelmointiin ja konfigurointiin. Simulinkin lisäksi työn aikana käytettiin muiden ohjausjärjestelmän toimilaitteiden ohjelmointi- ja konfigurointityökaluina Vector CANdb++ Editoria, Pi Snoopia sekä CODESYSiä.
Opinnäytetyön tuloksena oli toimiva ohjelma, jolla pystytään työn aikana suoritettujen testien perusteella ohjaamaan sähkökuorma-autolle muuntotyön aikana rakennetun sulautetun ohjausjärjestelmän perustoimintoja. Ohjelman toimintaa testattiin sen kehitystyön aikana jokaisen ohjelmaan lisätyn ominaisuuden osalta.
Opinnäytetyössä tuotetun ohjelman jatkokehitys tulee koostumaan ohjelman käyttöönoton yhteydessä suoritettavista toimenpiteistä. Toimenpiteitä tulevat olemaan esimerkiksi ohjelman käyttämien arvojen kalibrointi ja ohjelman toiminnan testaaminen oikealla kalustolla.
Ajoneuvon ohjausyksikkönä käytettiin opinnäytetyössä Pi Innovon M580-ohjausyksikköä. Ohjausyksikön ohjelmointi tapahtui mallipohjaisesti Simulinkilla hyödyntäen ohjausyksikön valmistajan luomaa lisäkirjastoa, joka on tarkoitettu ohjausyksikön ohjelmointiin ja konfigurointiin. Simulinkin lisäksi työn aikana käytettiin muiden ohjausjärjestelmän toimilaitteiden ohjelmointi- ja konfigurointityökaluina Vector CANdb++ Editoria, Pi Snoopia sekä CODESYSiä.
Opinnäytetyön tuloksena oli toimiva ohjelma, jolla pystytään työn aikana suoritettujen testien perusteella ohjaamaan sähkökuorma-autolle muuntotyön aikana rakennetun sulautetun ohjausjärjestelmän perustoimintoja. Ohjelman toimintaa testattiin sen kehitystyön aikana jokaisen ohjelmaan lisätyn ominaisuuden osalta.
Opinnäytetyössä tuotetun ohjelman jatkokehitys tulee koostumaan ohjelman käyttöönoton yhteydessä suoritettavista toimenpiteistä. Toimenpiteitä tulevat olemaan esimerkiksi ohjelman käyttämien arvojen kalibrointi ja ohjelman toiminnan testaaminen oikealla kalustolla.