Sukupuolineutraali kosmetiikka : kartoitus uuden sukupuolineutraalin kosmetiikkasarjan luomiseksi
Ropanen, Marika (2021)
Ropanen, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325585
Tiivistelmä
Sukupuolivähemmistöt alkavat saamaan enemmän oikeuksia ja tilaa yhteiskunnassa, jonka ansiosta LGTBQ+ väestö kasvaa jatkuvasti. Sukupuolinormit tulevat kokemaan herättelevää ravistelua tulevaisuudessa ja sukupuoliroolien olemassaoloa kyseenalaistetaan entistä voimakkaammin. Kosmetiikka-ala on muutoksen myötä uudistuksen edessä ja sukupuolineutraalia kosmetiikkaa on jo alkanut näkymään markkinoilla. Ihmiset kuluttaa rohkeammin kosmetiikkaa yli sukupuolirajojen ja neutraalisuus tulee näkymään tulevaisuuden kosmetiikkatarjonnassa ja sukupuolen moninaisuus korostuu tuotemerkkien markkinoinnissa.
Kosmetiikkatuotteet on pitkään jaoteltu sukupuolen mukaan miehille ja naisille ja vähittäiskaupoissa on totuttu sukupuolen mukaan jaoteltuihin kosmetiikkaosastoihin. Kulunut vuosikymmen on todenteolla rikkonut ja kyseenalaistanut totuttuja sukupuolirooleja ja sen myötä myös kosmetiikan jaottelua sukupuolen mukaan. Yhteiskunta pyrkii luomaan sukupuolineutraaleja ratkaisuja aina julkisista vessoista liikennemerkkeihin asti ja pikkuhiljaa meikkaaminen on tätä nykyä yhtä hyväksyttävää niin miehille kuin naisille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi kulutustottumuksia, trendejä, heikkoja signaaleja sekä sukupuoliroolien kehittymistä. Kyselyssä tutkittiin edellytyksiä sukupuolineutraalille kosmetiikalle ja kartoitettiin jo olemassa olevia sukupuolineutraaleja kosmetiikkabrändejä sekä kosmetiikan tulevia trendejä. Tutkimusosiossa haastateltiin kosmetiikkatehtaita sekä raaka-ainevalmistajaa, jonka lisäksi kahdelle kuluttajaryhmälle laadittiin kyselytutkimus sukupuolineutraaliin kosmetiikkaan liittyen. Kyseistä dataa hyödynnetään mahdollisen sukupuolineutraalin kosmetiikkasarjan luomisessa.
Tulosten perusteella sukupuolineutraalille kosmetiikalle on kysyntää niin sukupuolivähemmistöjen että cis-sukupuolisten keskuudessa. Kosmetiikka-ala on pikkuhiljaa matkalla suvaitsevaan ja inklusiiviseen suuntaan, jossa sukupuolen ja ihmisryhmien diversiteetti korostuu. Sukupuolineutraalin kosmetiikan ympärille sitoutuu myös sosiaalinen vastuu, läpinäkyvyys sekä ekologiset valinnat.
Kosmetiikkatuotteet on pitkään jaoteltu sukupuolen mukaan miehille ja naisille ja vähittäiskaupoissa on totuttu sukupuolen mukaan jaoteltuihin kosmetiikkaosastoihin. Kulunut vuosikymmen on todenteolla rikkonut ja kyseenalaistanut totuttuja sukupuolirooleja ja sen myötä myös kosmetiikan jaottelua sukupuolen mukaan. Yhteiskunta pyrkii luomaan sukupuolineutraaleja ratkaisuja aina julkisista vessoista liikennemerkkeihin asti ja pikkuhiljaa meikkaaminen on tätä nykyä yhtä hyväksyttävää niin miehille kuin naisille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi kulutustottumuksia, trendejä, heikkoja signaaleja sekä sukupuoliroolien kehittymistä. Kyselyssä tutkittiin edellytyksiä sukupuolineutraalille kosmetiikalle ja kartoitettiin jo olemassa olevia sukupuolineutraaleja kosmetiikkabrändejä sekä kosmetiikan tulevia trendejä. Tutkimusosiossa haastateltiin kosmetiikkatehtaita sekä raaka-ainevalmistajaa, jonka lisäksi kahdelle kuluttajaryhmälle laadittiin kyselytutkimus sukupuolineutraaliin kosmetiikkaan liittyen. Kyseistä dataa hyödynnetään mahdollisen sukupuolineutraalin kosmetiikkasarjan luomisessa.
Tulosten perusteella sukupuolineutraalille kosmetiikalle on kysyntää niin sukupuolivähemmistöjen että cis-sukupuolisten keskuudessa. Kosmetiikka-ala on pikkuhiljaa matkalla suvaitsevaan ja inklusiiviseen suuntaan, jossa sukupuolen ja ihmisryhmien diversiteetti korostuu. Sukupuolineutraalin kosmetiikan ympärille sitoutuu myös sosiaalinen vastuu, läpinäkyvyys sekä ekologiset valinnat.