Mobiilisovelluksen käyttäjien sitouttaminen
Pylkkänen, Miska (2021)
Pylkkänen, Miska
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia keinoja sitouttaa asiakkaita mobiilisovelluksen pitkäaikasiksi käyttäjiksi. Työssä tutkittiin Etuisa-mobiilisovelluksen mielipiteitä sovelluksen käytöstä ja ominaisuuksista. Tarkoituksena oli selvittää miten sitoutuneisuutta ja aktiivista käyttöä voidaan parantaa, ja miten asiakastyytyväisyyttä voidaan kehittää.
Opinnäytetyö toteutettin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus lähetettiin Etuisan sähköpostilistalla oleville asiakkaille, sekä nostettiin esille Etuisan sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kyselyyn saatiin 81 kappaletta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka luotiin tätä tutkimusta varten.
Tutkimuksen mukaan oleellista mobiilisovelluksien asiakkaiden sitouttamisessa on helppokäyttöisyys, arvon tuottaminen asiakkaalle sekä sovelluksen tekninen toimivuus. Sovelluksen ensivaikutelma on tärkeä, sillä käyttäjät tekevät päätöksen sovelluksen käytöstä todella nopeasti.
Tutkimuksen mukaan Etuisan käyttäjät olivat pääosin tyytyväisiä sovellukseen, ja uskoivat jatkavansa sen käyttöä. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi käyttäjät nostivat hakutoiminnon puuttumisen sekä etujen listauksen. Lisäksi etujen käyttöön toivottiin tarkennuksia. Huomionarvoista tutkimuksessa oli se, että yli puolet vastaajista ei ollut käyttänyt yhtään etua. Sovelluksen jatkon kannalta olisi oleellista, että käyttäjät saadaan käyttämään ensimmäinen etu, jotta asiakassuhde saadaan käyntiin.
Opinnäytetyö toteutettin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus lähetettiin Etuisan sähköpostilistalla oleville asiakkaille, sekä nostettiin esille Etuisan sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia kyselyyn saatiin 81 kappaletta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka luotiin tätä tutkimusta varten.
Tutkimuksen mukaan oleellista mobiilisovelluksien asiakkaiden sitouttamisessa on helppokäyttöisyys, arvon tuottaminen asiakkaalle sekä sovelluksen tekninen toimivuus. Sovelluksen ensivaikutelma on tärkeä, sillä käyttäjät tekevät päätöksen sovelluksen käytöstä todella nopeasti.
Tutkimuksen mukaan Etuisan käyttäjät olivat pääosin tyytyväisiä sovellukseen, ja uskoivat jatkavansa sen käyttöä. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi käyttäjät nostivat hakutoiminnon puuttumisen sekä etujen listauksen. Lisäksi etujen käyttöön toivottiin tarkennuksia. Huomionarvoista tutkimuksessa oli se, että yli puolet vastaajista ei ollut käyttänyt yhtään etua. Sovelluksen jatkon kannalta olisi oleellista, että käyttäjät saadaan käyttämään ensimmäinen etu, jotta asiakassuhde saadaan käyntiin.