Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toimintaterapian menetelmät esi- ja peruskouluikäisen kirjoittamisen tukemiseksi : integroiva kirjallisuuskatsaus

Alhomäki, Vilja (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Alhomäki_Vilja.pdf (399.1Kt)
Lataukset: 


Alhomäki, Vilja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325576
Tiivistelmä
Kirjoittamisen vaikeuksia esiintyy monilla esi- ja peruskouluikäisillä lapsilla, ja tämä on yksi yleisimmistä syistä tulla ohjatuksi toimintaterapiaan. Toimintaterapeuttien integroiminen osaksi opetusta on ollut menestyksekästä eri puolilla maailmaa. Näyttöä tästä on paljon Amerikasta ja Kanadasta. Suomalaisessa koulujärjestelmässä tämä on ottanut myös tuulta alleen, muutamien koulutoimintaterapeuttien työllistämisellä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimintaterapeuttien toteuttamia interventioita, jotka vahvistavat kirjoittamisen taitoja ja antavat näyttöä näiden sisällyttämisestä osaksi opetusta. Tavoitteena oli kuvata mitä interventioita toimintaterapeutit käyttävät ja millaisia hyötyjä näistä on todettu kirjoittamisen kehittymisen tueksi esi- ja peruskouluikäisillä.

Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin PubMed, Cochrane Library ja CINAHL Plus with full text (EBSCO) -tietokannoista. Lopulliseen aineiston analyysiin valikoitui yhteensä 6 aineistoa, joista 3 oli systemaattisia kirjallisuuskatsauksia ja 3 alkuperäistutkimuksia, Aineistot oli julkaistu vuosina 2015–2021. Kerätty aineisto järjesteltiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.

Toimintaterapian interventioita esi- ja peruskouluikäisten kirjoittamisen tueksi löytyi laajalti painottuen monipuolisesti eri taitoihin, joita kirjoittamisessa vaaditaan. Kirjoittamisen interventiot antoivat näyttöä hyödynnettävyydestä kouluympäristössä, koulukohtaisen opetuksen rinnalla niin tavanomaisesti kehittyvillä lapsilla, kuin myös lapsilla, joilla saattoi olla esimerkiksi kehitysviivästymä, keskittymisvaikeus tai kehitysvamma. Toimintaterapeutit johtivat interventioita joko itsenäisesti tai muun kouluhenkilökunnan kanssa yhteistyössä. Toimintaterapeuteilla olisi erinomaisen valmiudet hyödyntää osaamistaan kirjoittamisen vaikeuksien selättämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste