Usean varastopaikan merkitys materiaalinhallinnan kannalta
Rossinen, Sanni (2021)
Rossinen, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Peltaco Oy:n materiaalinhallintaa huoltoautojen osalta sekä pohtia useaan varastopaikkaan liittyviä haasteita. Peltaco Oy:llä on yksi päävarasto Kuopiossa sekä kuusi huoltoautoa. Yrityksessä on ollut useita vuosia laajoja haasteita liittyen saldojen paikkansa pitävyyteen sekä materiaalinhallintaan. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään Peltaco Oy:llä ilmenneitä haasteita varastonhallinnassa ja järjestelmän epäkäytännöllisyyden vaikutusta siihen sekä syytä työntekijöiden motivaation puuttumiseen. Lisäksi tutkittiin, kuinka saldovirheet vaikuttavat yrityksen sisäiseen toimintaan, ostotilauksiin sekä asiakaspalveluun. Tavoitteena oli saada aikaiseksi korjausehdotus saldovirheiden vähentämiselle entisten korjausyritysten ja turvalaiteasentajien haastatteluiden pohjalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa yhtenä aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastatteluja. Haastateltavat työskentelevät Peltaco Oy:llä turvalaiteasentajina ja ovat pääasiallisesti vastuussa huoltoautoista ja niissä olevista tuotteista sekä materiaaleista. Lisäksi materiaalinhallintaa ja saldoheittoja tutkittiin inventaarioraporttien ja omien havaintojen avulla.
Omat havainnot ja turvalaiteasentajien haastattelut osoittivat, että todennäköisesti ainoa toimiva korjaustoimenpide olisi vaihtaa yrityksen toiminnanohjausjärjestelmä sellaiseksi, joka soveltuisi paremmin huoltotoimintaan ja usean varastopaikan materiaalinhallintaan tai vaihtoehtoisesti päivittää nykyiseen järjestelmään mahdollisuuksien mukaan tarvittavia ominaisuuksia. Vertailukohteena on Onninen Oy:llä käytössä oleva toimiva ja käytännöllinen SAP- toiminnanohjausjärjestelmä ja siihen liittyvä ISYS-viivakoodinlukuohjelma.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa yhtenä aineistonkeruumenetelmänä käytetään teemahaastatteluja. Haastateltavat työskentelevät Peltaco Oy:llä turvalaiteasentajina ja ovat pääasiallisesti vastuussa huoltoautoista ja niissä olevista tuotteista sekä materiaaleista. Lisäksi materiaalinhallintaa ja saldoheittoja tutkittiin inventaarioraporttien ja omien havaintojen avulla.
Omat havainnot ja turvalaiteasentajien haastattelut osoittivat, että todennäköisesti ainoa toimiva korjaustoimenpide olisi vaihtaa yrityksen toiminnanohjausjärjestelmä sellaiseksi, joka soveltuisi paremmin huoltotoimintaan ja usean varastopaikan materiaalinhallintaan tai vaihtoehtoisesti päivittää nykyiseen järjestelmään mahdollisuuksien mukaan tarvittavia ominaisuuksia. Vertailukohteena on Onninen Oy:llä käytössä oleva toimiva ja käytännöllinen SAP- toiminnanohjausjärjestelmä ja siihen liittyvä ISYS-viivakoodinlukuohjelma.