Miten sosiaalisella medialla voi vaikuttaa työnantajamielikuvaan : case Helsingin kaupungin pelastuslaitos
Ustinov, Enni (2021)
Ustinov, Enni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425891
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on vakiintunut osa jokapäiväistä elämää. Se on iso osa vapaa-aikaa, mutta myös isossa roolissa työelämässä. Tämä on medianomitutkinnon opinnäytetyö, jossa keskitytään työnantajakuvaan ja rekrytointiin nimenomaan sosiaalisen median näkökulmasta.
Sosiaalisen median luoma mahdollisuus kertoa ja näyttää tarkemmin ja laajemmin työyhteisöiden toimintaa voi olla merkittävässä roolissa rekrytointien tulosten kannalta. Entistä enemmän sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, mitä työpaikkoja työnhakijat hakevat. Sosiaalisesta mediasta etsitään tietoa tulevasta työnantajasta ja työyhteisöstä.
Työnantajamielikuva koostuu lukuisista erilaisista asioista, ja sosiaalinen media on vain yksi näistä tekijöistä. Tässä opinnäytetyössä aiheen käsittely on rajattu koskemaan ainoastaan sosiaalisen median näkökulmaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan aihetta yleisesti sekä tapaustutkimuksena Helsingin kaupungin pelastuslaitosta. Opinnäytetyössä tutkin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sosiaalisen median viestintää ja sen luomaa työnantajamielikuvaa.
Kyselytutkimuksessa kysyttiin vuoden 2020 jälkeen aloittaneiden Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen työntekijöiden sosiaalisen median käytöstä. Vastaajista 29 prosenttia kertoi sosiaalisen median sisältöjen vaikuttaneen työpaikan hakemiseen. 71 prosenttia vastaajista joko seurasi tai kävi rekrytointiprosessin aikana katsomassa Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sosiaalisen median kanavia.
Sosiaalisen median luoma mahdollisuus kertoa ja näyttää tarkemmin ja laajemmin työyhteisöiden toimintaa voi olla merkittävässä roolissa rekrytointien tulosten kannalta. Entistä enemmän sosiaalisella medialla on vaikutusta siihen, mitä työpaikkoja työnhakijat hakevat. Sosiaalisesta mediasta etsitään tietoa tulevasta työnantajasta ja työyhteisöstä.
Työnantajamielikuva koostuu lukuisista erilaisista asioista, ja sosiaalinen media on vain yksi näistä tekijöistä. Tässä opinnäytetyössä aiheen käsittely on rajattu koskemaan ainoastaan sosiaalisen median näkökulmaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan aihetta yleisesti sekä tapaustutkimuksena Helsingin kaupungin pelastuslaitosta. Opinnäytetyössä tutkin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sosiaalisen median viestintää ja sen luomaa työnantajamielikuvaa.
Kyselytutkimuksessa kysyttiin vuoden 2020 jälkeen aloittaneiden Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen työntekijöiden sosiaalisen median käytöstä. Vastaajista 29 prosenttia kertoi sosiaalisen median sisältöjen vaikuttaneen työpaikan hakemiseen. 71 prosenttia vastaajista joko seurasi tai kävi rekrytointiprosessin aikana katsomassa Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen sosiaalisen median kanavia.