Pandemian vaikutus hotelli-ja ravintola-alan vetovoimaisuuteen työntekijän näkökulmasta
Korpinen, Emilia (2021)
Korpinen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425915
Tiivistelmä
Majoitus-ja ravitsemisalan suosio on viime vuosina ollut laskussa. Osalla alan ammateista on havaittu jo henkilöstöpulaa, etenkin ravintolapalveluiden puolella. Vuodesta 2020 alkanut maailmanlaajuinen koronapandemia johti lomautukseen ja irtisanoi valtaosan majoitus-ja ravitsemisalan työntekijöistä. Sokotel yhtenä Suomessa toimivista hotellioperaattoreista sinnitteli pandemian läpi. Huoli työvoiman riittävyydestä on kuitenkin läsnä. Hotellit elävät kausiluontoisesti ja osa-aikaisilla työsopimuksilla, jossa vuokratyöntekijät ovat elinehto. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia pandemialla oli hotelli-ja ravintola-alan vetovoimaisuuteen Sokotelin työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tukimus oli otteeltaan sekä laadullinen että määrällinen. Menetelminä käytettiin Webropol-kyselyä, teemahaastattelua sekä Pulssi-kyselyn aineistoa. Teemahaastattelut analysoitiin sisältönanalyysia mukaillen ja kyselyt ristiintaulukoimalla. Tutkimustulosten mukaan intohimo asiakaspalvelutyöhön on vahva hotelli- ja ravintola-alan vetovoimatekijät, mutta työntekijät ovat kuitenkin yhä tietoisempia oman henkisen ja fyysisen hyvinvointinsa tärkeydestä. Suurin osa Sokotelin työntekijöistä suosittelee Sokotelia työnantajana, ja monialainen ketju tarjoaa vaihtoehtoja kehittyä ja työllistyä. Moni kokee sitäkin vahvempana vetovoimatekijänä kuitenkin yksiköissä vallitsevan yhteisöllisyyden, joka on saavutettu tiimityöllä. Todellisuuskuva palvelualan alttiudesta erilaisille kriiseille vahvistui pandemian aikana. Palveluiden kysyntä pandemian aikana nosti kuitenkin alan arvostusta ja ammattitaitoisen henkilökunnan tarvetta lähitulevaisuudessa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alan työhyvinvointiin liittyvissä tutkimuksissa tai alan kehittämistoiminnassa.