Lukihäiriön vaikutus videopelien pelaamiseen
Puikkonen, Jasmiini; Pessinen, Piia (2021)
Puikkonen, Jasmiini
Pessinen, Piia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425848
Tiivistelmä
Videopelien kasvavan suosion myötä on käynyt ilmi, ettei kaikkien pelaajien pelikokemus ole samanlainen esimerkiksi oppimisvaikeuksien, kuten lukihäiriön, vuoksi. Lukihäiriö esiintyy jokaisella siitä kärsivällä yksi-löllisesti, ja näin vaikuttaa kunkin jokapäiväiseen elämään eri tavoin. Henkilöt, joilla ei ole oppimiseen vai-kuttavia haasteita, eivät välttämättä ole näistä asioista tietoisia.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toimesta tutkittiin, millä lailla lukihäi-riö vaikuttaa pelikokemukseen ja tätä kautta henkilön hyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittä-mään erilaisten pelaajien tunteita ja kokemuksia ja tätä kautta lisäämään tietoisuutta siitä, miten heidät voisi ottaa huomioon videopelejä kehittäessä. Tutkimuksen toteutus on jaettu kahteen osaa, alustavaan ja syventävään tutkimukseen. Alustavan tutki-muksen osiossa hyödynnettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusotetta, jonka avulla luotiin yleiskuva lukihäiriöisten, muusta oppimisvaikeudesta kärsivien ja niiden välillä, joilla ei ole diagnosoitu kognitiivisia vaikeuksia, välillä. Tämän lisäksi löydettiin tutkimuksen kohderyhmän henkilöt syventävän tutkimuksen to-teuttamiseen, joka suoritettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun avulla. Haastatteluissa tutustuttiin osallistujien kokemuksiin videopelien pelaamisesta ja lukihäiriön mahdollisesta vaikutuksesta heidän pelikokemukseensa. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville erilaisten pelimekaniikkojen tuottavan haasteita, jotka voivat vaikut-taa peligenren valintaan sekä mielekkyyteen. Lukihäiriö vaikuttaa pelaajan hyvinvointiin niin positiivisella kuin negatiivisella tavalla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lisäämällä tietoisuutta esteettömyyson-gelmista, niin JAMK:n pelialan koulutuksessa kuin pelialalla toimijoiden keskuudessa.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toimesta tutkittiin, millä lailla lukihäi-riö vaikuttaa pelikokemukseen ja tätä kautta henkilön hyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittä-mään erilaisten pelaajien tunteita ja kokemuksia ja tätä kautta lisäämään tietoisuutta siitä, miten heidät voisi ottaa huomioon videopelejä kehittäessä. Tutkimuksen toteutus on jaettu kahteen osaa, alustavaan ja syventävään tutkimukseen. Alustavan tutki-muksen osiossa hyödynnettiin kvantitatiivista, eli määrällistä tutkimusotetta, jonka avulla luotiin yleiskuva lukihäiriöisten, muusta oppimisvaikeudesta kärsivien ja niiden välillä, joilla ei ole diagnosoitu kognitiivisia vaikeuksia, välillä. Tämän lisäksi löydettiin tutkimuksen kohderyhmän henkilöt syventävän tutkimuksen to-teuttamiseen, joka suoritettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelun avulla. Haastatteluissa tutustuttiin osallistujien kokemuksiin videopelien pelaamisesta ja lukihäiriön mahdollisesta vaikutuksesta heidän pelikokemukseensa. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville erilaisten pelimekaniikkojen tuottavan haasteita, jotka voivat vaikut-taa peligenren valintaan sekä mielekkyyteen. Lukihäiriö vaikuttaa pelaajan hyvinvointiin niin positiivisella kuin negatiivisella tavalla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lisäämällä tietoisuutta esteettömyyson-gelmista, niin JAMK:n pelialan koulutuksessa kuin pelialalla toimijoiden keskuudessa.