Mediebyråns mervärde för influerarna : när de är delägare i verksamheten
Sjöberg, Nea (2021)
Sjöberg, Nea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425974
Tiivistelmä
Denna undersökning handlar om Mediebyrå X, som är inriktad på influerarmarknadsföring. Mediebyrå X är grundat av influerare och personer som jobbar med influerarmarknadsföring inom huvudstadsregionen. En mediebyrå hjälper företag med till exempel planering av kampanjer på sociala mediekanaler och marknadsföringsstrategier. De hjälper också företagen att välja rätt influerare att jobba med. En mediebyrå tar en viss del av influerarens avlöning till sig själva då de är en mellanhand mellan företaget och influeraren. Syftet med arbetet är att få reda på vad delägarna får för mervärde av delägarskapet och varför de grundade Mediebyrå X. Jag har använt mig av primärdata, som semi-strukturerade intervjuer och sekundärdata från böcker, webbsidor och artiklar. Jag intervjuade sex stycken delägare för att få en så bred bild som möjligt. Min teoretiska referensram bygger på teori om influerarmarknadsföring, coopetition, kollektiva arbetsutrymmen, personligt varumärket och om olika företagsformer. Ur resultaten kom det fram fördelar med Mediebyrå X och de största orsakerna varför Mediebyrå X grundades. Respondenterna svarade att de värdesätter samhörigheten och gemenskapen på gemensamma kontoret. Tack vare ett gemensamt företag kan de samarbeta och få stöd varandra. Ekonomiska mervärden syns som större arbetsprojekt som de kan göra tillsammans än vad de kunde göra ensamma. Mediebyrå X möjliggör också för en influerare att vara med och planera kampanjerna ända från början. Då Mediebyrå X är i direkt kontakt med kunderna kan de få en utomstående mellanhand bort och själv påverka kampanjerna. Respondenterna ansåg att det lönar sig att grunda ett företag och sköta om samarbetsprocesserna själv för att få en mellanhand bort och få all nytta av kampanjerna till sig själva.