Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elämysalustan käyttöönotto Somerolla : elämyspalvelut Doerz Local -alustalla

Sauren, Tarja (2021)

 
Avaa tiedosto
Tarja_Sauren.pdf (1.079Mt)
Lataukset: 


Sauren, Tarja
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526009
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on lisätä markkinointiviestinnän keinoin Someron Doerz Local -alustan tunnettuutta somerolaisten matkailuyrittäjien keskuudessa ja auttaa toimijoita elämysten tuotteistamisessa ja niiden alustalle viemisessä. Liitteenä olevan oppaan rungon avulla halutaan helpottaa elämyspalvelun tuotteistamista ja kehittämistä jatkossakin. Toimeksiantajana toimii Someron kaupunki, joka haluaa alustan avulla tukea somerolaisia matkailualan toimijoita tarjoamalla uuden väylän tuoda alueen elämyksellisiä matkailutuotteita esille.
Toiminnallisen opinnäytetyön tukena on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä; puolistrukturoitua haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Neljän eri alueen Doerz-alustan moderaattoreita haastattelemalla pyrittiin selvittämään muiden alueiden käytäntöjä alustan käyttöönottovaiheessa, sekä heidän alustalle asettamiaan tavoitteita. Seitsemää elämystuottajaa haastattelemalla puolestaan selvitettiin heidän odotuksiaan ja toiveitaan alustalle ja suunnitteluvaiheessa olleelle oppaalle. Osallistuvaa havainnointia käytettiin elämyksiä pilotoidessa. Tällä pyrittiin selvittämään elämyspalveluiden tuotteistamisen kehityskohteita.
Työ aloitettiin tammikuussa 2021, kun Doerz Local -alusta otettiin käyttöön Somerolla. Matkailualan toimijoita kontaktoitiin ja halukkaita autettiin eri tavoin elämyksien alustalle laittamisessa. Markkinointiviestinnän keinoin pyrittiin lisäämään niin tietoisuutta alustasta, kuin siellä olevista elämyksistäkin. Teoriaosuudessa käsitellään alustataloutta ja sen vaikutuksia matkailuun, sekä esitellään Doerz Co Oy ja sen tässä opinnäytetyössä tutkittujen sidosryhmien tavoitteita alustalle. Tarkemmin käsitellään elämyspalveluita ja niiden tuotteistamista.
Marraskuussa 2021 Someron Doerz Local -alustalla oli 11 eri elämystä, kahdeksalta eri elämystuottajalta. Myynti alustan kautta on toistaiseksi ollut vähäistä. Näiden tulosten perusteella kehitysehdotuksena on laatia viestintä- ja markkinointisuunnitelman kattaen niin palveluiden tuottajat kuin ostajatkin. Nämä suunnitelmat pitäisi toteuttaa keväällä 2022 ennen matkailukauden kesäsesongin alkua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste