Raportointiratkaisuiden B2B-Myynti ja -Markkinointi
Laaksonen, Nikolas (2021)
Laaksonen, Nikolas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526093
Tiivistelmä
Alati muuttuvilla B2B-markkinoilla on tärkeää löytää kustannustehokkaita ja asiakkaita tavoittavia ratkaisuja markkinointiin ja myyntiin. Millä keinoin saadaan vietyä erilaisia yrityksiä markkinointiprosessista myyntiprosessiin? Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia raportointiratkaisuiden myyntiä ja markkinointia, sekä analysoida sähköpostin tehokkuutta ratkaisujen markkinoinnissa. Yhdessä toimeksiantaja Data-Bond Oy:n kanssa toteuttiin sähköpostikampanja, jossa markkinoitiin yrityksen uutta Power BI raportointiratkaisua. Toimeksiannon tavoitteena oli saada kolme asiakasta markkinointiprosessista myyntiprosessiin.
Toimeksiannossa toteutettiin sähköpostimarkkinointikampanja, jonka tuloksia tutkiittiin tilastollisesta näkökulmasta. Tuloksia kerättiin käytettävän järjestelmän Mailjetin data-analytiikka työkalulla. Saatuja tuloksia analysoitiin pitkälti segmentoinnissa luotujen mittareiden avulla, peilaten niitä toimeksiannon tavoitteisiin ja tehtyihin oletuksiin. Toimeksiantoa tukemaan perehdyttiin B2B-markkinoiden erityispiirteisiin, sekä ratkaisumyynnin ja markkinoinnin teoriaan. Olennaisesti toimeksiantoon liittyvään sähköpostimarkkinointiin paneuduttiin syvemmin. Kokonaisuutta tukemaan tutustuttiin myynti- ja markkinointiprosesseihin, sekä asiakkaisiin ja verkostoihin.
Opinnäytetyön tuloksina oli onnistunut sähköpostikampanja, jossa peräti neljä asiakasta saatiin vietyä myyntiprosessiin. Samalla saatiin paljon hyvää tutkimustietoa miten toteuttaa onnistunut sähköpostikampanja. Tutkimustuloksien pohjalta annettujen suositusten perusteella Data-Bond Oy pystyy toteuttamaan sähköpostimarkkinointia tehokkaammin, sekä luomaan uusia kampanjoita tulevaisuudessa.
Toimeksiannossa toteutettiin sähköpostimarkkinointikampanja, jonka tuloksia tutkiittiin tilastollisesta näkökulmasta. Tuloksia kerättiin käytettävän järjestelmän Mailjetin data-analytiikka työkalulla. Saatuja tuloksia analysoitiin pitkälti segmentoinnissa luotujen mittareiden avulla, peilaten niitä toimeksiannon tavoitteisiin ja tehtyihin oletuksiin. Toimeksiantoa tukemaan perehdyttiin B2B-markkinoiden erityispiirteisiin, sekä ratkaisumyynnin ja markkinoinnin teoriaan. Olennaisesti toimeksiantoon liittyvään sähköpostimarkkinointiin paneuduttiin syvemmin. Kokonaisuutta tukemaan tutustuttiin myynti- ja markkinointiprosesseihin, sekä asiakkaisiin ja verkostoihin.
Opinnäytetyön tuloksina oli onnistunut sähköpostikampanja, jossa peräti neljä asiakasta saatiin vietyä myyntiprosessiin. Samalla saatiin paljon hyvää tutkimustietoa miten toteuttaa onnistunut sähköpostikampanja. Tutkimustuloksien pohjalta annettujen suositusten perusteella Data-Bond Oy pystyy toteuttamaan sähköpostimarkkinointia tehokkaammin, sekä luomaan uusia kampanjoita tulevaisuudessa.