Ilmajousikauppa.comin markkinointiviestinnän kehittäminen
Nissinen, Joonas (2021)
Nissinen, Joonas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin, toimeksiantajayrityksen toiminnan kannalta tärkeisiin, markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda saadun tiedon pohjalta toimeksiantajayritykselle toimiva ja käytännöllinen markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa keskitytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Toisessa teorialuvussa perehdytään markkinointiviestinnän eri keinoihin. Käsiteltäviksi keinoiksi valittiin sellaiset, jotka ovat tarpeellisia toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kannalta.
Teoriaosuudesta saadun tiedon pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin suunnitteluprosessin eri vaiheiden mukainen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelmassa markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin verkkosivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media, lehti- ja suoramainonta, tiedotus- ja suhdetoiminta, myynninedistäminen sekä henkilökohtainen myyntityö. Markkinointiviestinnän toimenpiteiden aikataulutusta varten toimeksiantajalle luotiin markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ensimmäisessä luvussa keskitytään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysit, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Toisessa teorialuvussa perehdytään markkinointiviestinnän eri keinoihin. Käsiteltäviksi keinoiksi valittiin sellaiset, jotka ovat tarpeellisia toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän kannalta.
Teoriaosuudesta saadun tiedon pohjalta toimeksiantajayritykselle luotiin suunnitteluprosessin eri vaiheiden mukainen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelmassa markkinointiviestinnän keinoiksi valittiin verkkosivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media, lehti- ja suoramainonta, tiedotus- ja suhdetoiminta, myynninedistäminen sekä henkilökohtainen myyntityö. Markkinointiviestinnän toimenpiteiden aikataulutusta varten toimeksiantajalle luotiin markkinoinnin vuosikello.