Verkkokaupan toimivuuden parantaminen ja tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Arvio, Iida (2021)
Arvio, Iida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka verkkokauppojen toimintaa olisi mahdollista parantaa ja saada toimivammaksi asiakasnäkökulmasta. Työssä selvitettiin myös asiakkaiden tyytyväisyyttä verkkokauppatoimintaan. Idea opinnäytetyön aiheeseen syntyi, kun kirjoittajan läheisen verkko-kauppatilaus oli useita viikkoja myöhässä. Aihe on erittäin ajankohtainen, koska verkkokaupankäynti on jatkuvassa kasvussa ja etenkin viimeisen kahden vuo-den aikana pandemiatilanteessa sen suosio on vain kasvanut entisestään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee verkkokauppatoimintaa. Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupan eri osa-alueita, tilaus-toimitusprosessia ja asiakkaan ostoprosessia.
Opinnäytetyön tärkein tutkimuskysymys oli: ”Kuinka verkkokauppaa kannattaa lähteä kasvattamaan ja kehittämään, jotta mahdollisimman moni asiakas tekisi myönteisen ostopäätöksen?” Päätutkimusongelmaa selventäviä kysymyksiä olivat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen?”, ”Mitkä tekijät vaikuttavat verkkokaupan valintaan?” ja ”Miten asiakkaan ostoprosessi voidaan saada sujuvammaksi?”
Aiempia tutkimuksia löytyi useita, mutta ne keskittyivät lähinnä verkkokaupan kehittämiseen. Kaikissa näissä tutkimuksissa oli toimeksiantaja, joka eroaa tästä työstä. Aiempaa tutkimusta, jossa kehitysideoita olisi annettu eri alojen verkkokaupoille ilman toimeksiantajaa ei löytynyt.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä menetelmää: kyselytutkimusta. Kyselytutkimus lähetettiin 294 Xamkin tekniikanalan opiskelijalle. Kyselyyn osallistui 26 henkilöä, joten vastausprosentiksi tuli 8,8 prosenttia. Tutkimustuloksia analysoitiin ja tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotuksia verkkokaupoille. The purpose of this thesis was to find out how to improve the operation of online stores and make them more efficient from the customer’s point of view. The work also examined customers’ satisfaction with e-commerce operations. The idea for the topic of the thesis arose when an online order by a close relative of the author was several weeks late. The issue is very topical because e-commerce is constantly growing, and especially in the last two years during the pandemic, its popularity has only grown even more.
The theoretical framework of the thesis deals with e-commerce. The theory section deals with the various aspects of e-commerce, the order-delivery process and the customer’s purchase process.
The most important research question of the thesis was: how should e-commerce grow and develop so that as many customers as possible make a positive purchase decision? The questions that clarified the main research problem were: Which factors influence a customer’s purchasing decision? Which factors influence the choice of e-commerce? How can the customer’s purchasing process be streamlined?
Several previous studies were found, but they focused mainly on the development of e-commerce. All of these studies had a client that differs from this work. Previous research, where development ideas are given to online stores in various fields without a client was not found.
The research method used in the thesis was the quantitative method of question research. The survey was sent to 294 Xamk engineering students. A total of 26 people participated in the survey, so the response rate was 8.8 percent. The research results were analyzed and based on the results, development proposals were created for online stores.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee verkkokauppatoimintaa. Teoriaosuudessa käsitellään verkkokaupan eri osa-alueita, tilaus-toimitusprosessia ja asiakkaan ostoprosessia.
Opinnäytetyön tärkein tutkimuskysymys oli: ”Kuinka verkkokauppaa kannattaa lähteä kasvattamaan ja kehittämään, jotta mahdollisimman moni asiakas tekisi myönteisen ostopäätöksen?” Päätutkimusongelmaa selventäviä kysymyksiä olivat: ”Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen?”, ”Mitkä tekijät vaikuttavat verkkokaupan valintaan?” ja ”Miten asiakkaan ostoprosessi voidaan saada sujuvammaksi?”
Aiempia tutkimuksia löytyi useita, mutta ne keskittyivät lähinnä verkkokaupan kehittämiseen. Kaikissa näissä tutkimuksissa oli toimeksiantaja, joka eroaa tästä työstä. Aiempaa tutkimusta, jossa kehitysideoita olisi annettu eri alojen verkkokaupoille ilman toimeksiantajaa ei löytynyt.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä menetelmää: kyselytutkimusta. Kyselytutkimus lähetettiin 294 Xamkin tekniikanalan opiskelijalle. Kyselyyn osallistui 26 henkilöä, joten vastausprosentiksi tuli 8,8 prosenttia. Tutkimustuloksia analysoitiin ja tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotuksia verkkokaupoille.
The theoretical framework of the thesis deals with e-commerce. The theory section deals with the various aspects of e-commerce, the order-delivery process and the customer’s purchase process.
The most important research question of the thesis was: how should e-commerce grow and develop so that as many customers as possible make a positive purchase decision? The questions that clarified the main research problem were: Which factors influence a customer’s purchasing decision? Which factors influence the choice of e-commerce? How can the customer’s purchasing process be streamlined?
Several previous studies were found, but they focused mainly on the development of e-commerce. All of these studies had a client that differs from this work. Previous research, where development ideas are given to online stores in various fields without a client was not found.
The research method used in the thesis was the quantitative method of question research. The survey was sent to 294 Xamk engineering students. A total of 26 people participated in the survey, so the response rate was 8.8 percent. The research results were analyzed and based on the results, development proposals were created for online stores.