Markkinointistrategian taustakartoitus B2B-yritykselle
Hopeanaula, Eveliina (2021)
Hopeanaula, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526261
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin toimeksiantajalle markkinointistrategiaa, joka tarkastelee liiketoiminnallisia tavoitteita ja auttaa yritystä tekemään uuden tuotteen tunnetummaksi sekä parantaa yrityksen kilpailukykyä. Liiketoiminnan kasvun hakeminen ja markkinoiden ja asiakastarpeiden muuttuminen vaativat tulevaisuudessa suunnitelmallisempaa panostamista. Tunnettavuuden lisääminen nykyajan kilpailutilanteessa pakottaa toiminnan kehittämistä.
Opinnäytetyön aihe rajattiin käsittelemään markkinastrategiaa ja toimintaympäristöanalyysia. Markkinointistrategian kysymykset: milloin, missä ja miten pitää kilpailla ja millä tavoitteilla, auttavat toimeksiantoyritystä myöhemmin rakentamaan markkinointisuunnitelmaa uusille tuotteille. Menestyvä yritys saavuttaa toivotun vision onnistuneen markkinointistrategian kautta.
Tietoperusta hankittiin alan kirjallisuudesta, markkinointistrategian kanssa työskentelevien konsulttiyritysten web-sivuilta ja B2B -markkinaan sekä asiakaskokemukseen pohjautuvasta podcasteista. Yrityksen sisäisistä julkaisuista ja keskusteluista yrityksen henkilöstön kanssa saatiin tietoa yrityksen nykytilanteesta.
Opinnäytetyössä luotiin markkinointistrategian runko, jota toimeksiantoyrityksen organisaatio hyödyntää markkinointistrategian toteutuksessa. Myöhemmin markkinointistrategian materiaalia voidaan soveltaa markkinointisuunnitelman luonnissa.
Opinnäytetyön aihe rajattiin käsittelemään markkinastrategiaa ja toimintaympäristöanalyysia. Markkinointistrategian kysymykset: milloin, missä ja miten pitää kilpailla ja millä tavoitteilla, auttavat toimeksiantoyritystä myöhemmin rakentamaan markkinointisuunnitelmaa uusille tuotteille. Menestyvä yritys saavuttaa toivotun vision onnistuneen markkinointistrategian kautta.
Tietoperusta hankittiin alan kirjallisuudesta, markkinointistrategian kanssa työskentelevien konsulttiyritysten web-sivuilta ja B2B -markkinaan sekä asiakaskokemukseen pohjautuvasta podcasteista. Yrityksen sisäisistä julkaisuista ja keskusteluista yrityksen henkilöstön kanssa saatiin tietoa yrityksen nykytilanteesta.
Opinnäytetyössä luotiin markkinointistrategian runko, jota toimeksiantoyrityksen organisaatio hyödyntää markkinointistrategian toteutuksessa. Myöhemmin markkinointistrategian materiaalia voidaan soveltaa markkinointisuunnitelman luonnissa.
