Se on vähän semmoinen oma saarekkeensa : SuperCollider-ohjelmointikielen käyttö suomalaisessa kokeellisessa musiikissa ja äänitaiteessa
Häkkinen, Atte (2021)
Häkkinen, Atte
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526249
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin SuperCollider-ohjelmointikielen käyttöä suomalaisessa kokeellisessa musiikissa ja äänitaiteessa. Olen työssäni haastatellut neljää taiteilijaa, jotka käyttävät tai ovat käyttäneet SuperCollideria taiteellisessa työssään. Haastattelujen pohjalta olen koostanut opinnäytetyöhöni kolme teemaa, jotka ovat: SuperCollider omana saarekkeenaan, SuperColliderin käyttäjäkokemukset ja SuperColliderin tulevaisuus.
SuperCollider-kielen käyttö rajautuu havaintojeni mukaan lähinnä taidekonteksteihin. Ohjelmointikielellä on omat käyttäjäyhteisönsä, jotka sitä vaalivat, mutta kieli ei ole levinnyt kaupalliseen käyttöön. SuperColliderin yhdistäminen muihin ohjelmointikieliin ja esimerkiksi pelimoottoreihin on hankalaa ja tämä rajoittaa kielen leviämistä. Tästä huolimatta SuperColliderin voidaan katsoa edistäneen ihmisten urapolkuja ja kielellä on oma vakiintunut paikkansa kokeellisen musiikin ja äänitaiteen kentällä.
SuperCollider-kielen käyttö rajautuu havaintojeni mukaan lähinnä taidekonteksteihin. Ohjelmointikielellä on omat käyttäjäyhteisönsä, jotka sitä vaalivat, mutta kieli ei ole levinnyt kaupalliseen käyttöön. SuperColliderin yhdistäminen muihin ohjelmointikieliin ja esimerkiksi pelimoottoreihin on hankalaa ja tämä rajoittaa kielen leviämistä. Tästä huolimatta SuperColliderin voidaan katsoa edistäneen ihmisten urapolkuja ja kielellä on oma vakiintunut paikkansa kokeellisen musiikin ja äänitaiteen kentällä.