Katsaus Fennicaan : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Pikkarainen, Laura (2021)
Pikkarainen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526221
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä kuvataan kirjastosihteerin työtä Turun yliopiston kirjastossa kesällä 2021. Opinnäyte on kirjoitettu päiväkirjamuotoisena. Päiväkirjaraportointi koostuu työpäivien kuvauksista ja jokaviikkoisista analyyseista. Päiväkirjaseuranta kestää kymmenen viikkoa. Työhön kuuluu sekä asiakaspalvelua että metatietotyötä, opinnäytetyön pääpaino on metatietotyössä.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö rakentuu johdannosta, nykytilanteen analyysistä ja päiväkirjaseurannasta. Nykytilanteen kuvauksessa kerrotaan työpaikasta ja kuvataan työtehtäviä. Päiväkirjaseurannassa kuvataan ja analysoidaan päivittäistä työskentelyä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kansalliseen kulttuuriaineistoon eli vapaakappaleisiin tutustuminen. Työssään kirjoittaja ottaa vastaan ja käsittelee vapaakappaleita. Hänen tehtäviinsä kuuluu aineiston purku, lajittelu ja tietokantaan lisääminen. Lisäksi hän käsittelee aineistoa asiakaspalvelun tehtävissä.
Raportointijakson aikana tekijä oppi tuntemaan vapaakappaleita kattavasti. Raportointijakson jälkeen hän tuntee aineiston sisällön, tarkoituksen ja tietää kuinka sitä tulee käsitellä.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö rakentuu johdannosta, nykytilanteen analyysistä ja päiväkirjaseurannasta. Nykytilanteen kuvauksessa kerrotaan työpaikasta ja kuvataan työtehtäviä. Päiväkirjaseurannassa kuvataan ja analysoidaan päivittäistä työskentelyä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kansalliseen kulttuuriaineistoon eli vapaakappaleisiin tutustuminen. Työssään kirjoittaja ottaa vastaan ja käsittelee vapaakappaleita. Hänen tehtäviinsä kuuluu aineiston purku, lajittelu ja tietokantaan lisääminen. Lisäksi hän käsittelee aineistoa asiakaspalvelun tehtävissä.
Raportointijakson aikana tekijä oppi tuntemaan vapaakappaleita kattavasti. Raportointijakson jälkeen hän tuntee aineiston sisällön, tarkoituksen ja tietää kuinka sitä tulee käsitellä.