The process of becoming a chain store supplier as a small beverage manufacturer : case company X
Ahdeala, Joona (2021)
Ahdeala, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526177
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu Yritys X:lle kesän 2021 aikana toteutettuun projektiin. Yritys X on pieni suomalainen juomavalmistaja, jonka aikomuksena on alkaa valmistaa tölkitettyä vettä. Yritys X halusi selvittää kolmen suuren suomalaisen ketjuliikkeen ostoprosesseja ja tärkeimpiä vaatimuksia tuotteiden tarjoamiseksi myyntiin. Opinnäytetyö vastaa kolmeen tutkimuskysymykseen: mitkä liikkeet ovat sopivia vähittäismyyjiä pienille juomavalmistajille Suomessa, millaiset niiden ostoprosessit ovat ja mitkä ovat tärkeimmät vaatimukset tuotteiden tarjoamiseksi myyntiin.
Opinnäytetyö alkaa aiheen ja yrityksen esittelyllä sekä projektin taustojen selventämisellä. Tiedonkeruuseen käytin lukuisia artikkeleja, raportteja, uutisia, blogitekstejä sekä tilastoja, keskittyen pakatun veden markkinoihin. Tutkimuslöydökseni perustuvat ketjuliikkeiden asiantuntijoiden kanssa käymiini keskusteluihin puhelimen ja sähköpostin välityksellä.
Tutkimuslöydökset osoittivat, että ostoprosesseissa ja vaatimuksissa ei ole merkittävästi eroa eri ketjujen välillä. Tästä riippumatta, suosituksena Yritys X:lle ja muille pienille juomavalmistajille on aloittaa hitaasti ja rakentaa paikallinen tai alueellinen peitto kontaktoimalla läheisiä kauppoja tuotteen kysynnän selvittämiseksi ennen ketjujakeluun pyrkimistä.
Opinnäytetyö päättyy kesän aikana tehdyn projektin yhteenvetoon sekä Yritys X:lle esittämiini suosituksiin muutoksista, joita mielestäni yrityksen tulisi tehdä saavuttaakseen ketjujakelutason. Liitteenä on Yritys X:lle luomani GANTT-kaavio, jonka tarkoituksena on auttaa tuotannon suunnittelussa. This thesis is based on a summer project done for Case Company X, a small beverage manufacturer from Finland that is about to start manufacturing canned water. Company X wanted to research the buying process and the main requirements to make offers for three major Finnish chain stores. The thesis answers three research questions: which are suitable retailers for small beverage manufacturers in Finland, what are their buying processes like and what are the main requirements to offer them products.
The thesis starts with an introduction to the topic and case company and follows up with a project background. My main data collection methods consisted of various articles, reports, news, blog texts and statists focused on packaged water market. My research findings are mostly information gathered from conversations with 15-20 chain store representatives over the project duration, via phone or email.
The research findings showed that the basic buying processes and requirements are not
massively different between chains. However, it is advised for Case Company X and other small beverage manufacturers to start slowly, build a local or regional coverage by contacting individual, nearby stores and test the demand on their product before trying to enter the higher levels of supply chain.
The thesis ends with a summary of the summer project with my recommendations for Case Company X on the changes they should make, if they were to continue pushing for chain store supplier status. Attached in the end is a GANTT-chart I created for Company X to try to help schedule the production.
Opinnäytetyö alkaa aiheen ja yrityksen esittelyllä sekä projektin taustojen selventämisellä. Tiedonkeruuseen käytin lukuisia artikkeleja, raportteja, uutisia, blogitekstejä sekä tilastoja, keskittyen pakatun veden markkinoihin. Tutkimuslöydökseni perustuvat ketjuliikkeiden asiantuntijoiden kanssa käymiini keskusteluihin puhelimen ja sähköpostin välityksellä.
Tutkimuslöydökset osoittivat, että ostoprosesseissa ja vaatimuksissa ei ole merkittävästi eroa eri ketjujen välillä. Tästä riippumatta, suosituksena Yritys X:lle ja muille pienille juomavalmistajille on aloittaa hitaasti ja rakentaa paikallinen tai alueellinen peitto kontaktoimalla läheisiä kauppoja tuotteen kysynnän selvittämiseksi ennen ketjujakeluun pyrkimistä.
Opinnäytetyö päättyy kesän aikana tehdyn projektin yhteenvetoon sekä Yritys X:lle esittämiini suosituksiin muutoksista, joita mielestäni yrityksen tulisi tehdä saavuttaakseen ketjujakelutason. Liitteenä on Yritys X:lle luomani GANTT-kaavio, jonka tarkoituksena on auttaa tuotannon suunnittelussa.
The thesis starts with an introduction to the topic and case company and follows up with a project background. My main data collection methods consisted of various articles, reports, news, blog texts and statists focused on packaged water market. My research findings are mostly information gathered from conversations with 15-20 chain store representatives over the project duration, via phone or email.
The research findings showed that the basic buying processes and requirements are not
massively different between chains. However, it is advised for Case Company X and other small beverage manufacturers to start slowly, build a local or regional coverage by contacting individual, nearby stores and test the demand on their product before trying to enter the higher levels of supply chain.
The thesis ends with a summary of the summer project with my recommendations for Case Company X on the changes they should make, if they were to continue pushing for chain store supplier status. Attached in the end is a GANTT-chart I created for Company X to try to help schedule the production.