Unga kvinnors uppfattning om dagens marknadsföring på Instagram
Gripenberg, Claudia (2021)
Gripenberg, Claudia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526302
Tiivistelmä
Sociala medier har utvecklats enormt mycket under de senaste åren. Speciellt Instagram, plattformen som undergått en förändring frrån nöjes app till att idag användas som ett funktionsverktyg för en stor marknad. Ett forum där stora och små företag exponerar konsumenter med indivstyrd marknadsföring baserad på personlig data och algoritmer. Det här medför att balansen mellan att vara ett positivt fenomen för att utveckla företag eller att manipulera och styra konsumenter är hårfin. Idag blir Instagram användaren bombarderad av reklmaer anpassade just för dig som individ och genom att kombinera varumärket med konsumenten kan företag lättare se likhet mellan företag och konsument. Denna utveckling och Instagrams kraft att påverka många konsumenters liv har gjort att företag börjat använda sig av kanalen för att lättats nå ut till konsumenter. Forskningen går ut på att förstå unga kvinnors uppfattning om Instagrams marknadsföring i dagens läge, samt vilken inverkan Instagram har på unga kvinnor. Undersökningen genomfördes i form av två fokusgruppintervjuer med kvinnor i åldern 20-25, fem deltagare per grupp. Som grund för fokusgrupperna användes en intervjuguide som behandlande fyra olika teman knutna till forskningsfrågorna. Resultaten från fokusgruppintervjuerna lyftes fram och diskuterades mot slutet av studien för att få en klar och tydlig insikt på unga kvinnors uppfattning om Instagrams marknadsföring idag och dess inverkan på unga kvinnor. Med detta sagt tas det i examensarbete upp hur unga kvinnor ser på individstyrd marknadsföring, hur den påverkar deras konsumtion och hur de uppfattar etiken kring marknadsföring på Instagram idag.