Lasten kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta Kurikan varhaiskasvatuksen hankkeessa
Rinta-Erkkilä, Viivi (2021)
Rinta-Erkkilä, Viivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia positiivisen pedagogiikan hyötyjä lasten
näkökulmasta varhaiskasvatuksessa. Kurikan kaupungilla on hanke, jonka avulla pyritään
jalkauttamaan positiivista pedagogiikkaa pysyväksi kasvatussuuntaukseksi. Tutkimus on
toteutettu hankkeessa mukana olleiden kahden päiväkodin lasten näkökulmasta.
Opinnäytetyö tuo tutkittua tietoa lasten kokemuksesta positiivisesta pedagogiikasta
varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Mitkä asiat tuottavat lapselle
myönteisiä tunteita ja sitoutumista päiväkodin arjessa? 2. Millaisia vuorovaikutussuhteita
lapsella on päiväkodin arjessa? 3. Miten lapsi arvioi omaa merkityksellisyyttään ja
suoriutumistaan päiväkodin arjessa?
Opinnäytetyön teoriaosuudet muodostuvat varhaiskasvatuksen ja positiivisen psykologian
osuuksista, joita on tarkasteltu positiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Opinnäytetyö on
toteutettu laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kaupungin kahden hankkeessa
mukana olevan päiväkotiryhmän 16:tta lasta pienryhmissä. Aineistoa käsiteltiin
ryhmittelemällä vastaukset PERMA-teorian viiden elementin mukaisesti ja tarkastelemalla
niiden yhteyttä teoriaan.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tunnetaitojen opettaminen on tärkeää jo
varhaiskasvatuksesta lähtien. Myönteisten tunteiden avulla lapsi oppii, on hyvinvoiva ja
viihtyy. Varhaiskasvatuksen tulee sisältää pedagogista toimintaa, jossa tuetaan jokaisen
lapsen vahvuuksia. Myönteisestä ilmapiiristä vastaa aina aikuinen, lasta ohjaten, palautetta
antaen ja innostaen. Aikuiset toimivat peilinä lapsille vuorovaikutuksessa ja oppimisessa,
jolloin aikuisen on oltava aidon innostunut, sitoutunut ja läsnä toiminnassa.
näkökulmasta varhaiskasvatuksessa. Kurikan kaupungilla on hanke, jonka avulla pyritään
jalkauttamaan positiivista pedagogiikkaa pysyväksi kasvatussuuntaukseksi. Tutkimus on
toteutettu hankkeessa mukana olleiden kahden päiväkodin lasten näkökulmasta.
Opinnäytetyö tuo tutkittua tietoa lasten kokemuksesta positiivisesta pedagogiikasta
varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Mitkä asiat tuottavat lapselle
myönteisiä tunteita ja sitoutumista päiväkodin arjessa? 2. Millaisia vuorovaikutussuhteita
lapsella on päiväkodin arjessa? 3. Miten lapsi arvioi omaa merkityksellisyyttään ja
suoriutumistaan päiväkodin arjessa?
Opinnäytetyön teoriaosuudet muodostuvat varhaiskasvatuksen ja positiivisen psykologian
osuuksista, joita on tarkasteltu positiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Opinnäytetyö on
toteutettu laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kaupungin kahden hankkeessa
mukana olevan päiväkotiryhmän 16:tta lasta pienryhmissä. Aineistoa käsiteltiin
ryhmittelemällä vastaukset PERMA-teorian viiden elementin mukaisesti ja tarkastelemalla
niiden yhteyttä teoriaan.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että tunnetaitojen opettaminen on tärkeää jo
varhaiskasvatuksesta lähtien. Myönteisten tunteiden avulla lapsi oppii, on hyvinvoiva ja
viihtyy. Varhaiskasvatuksen tulee sisältää pedagogista toimintaa, jossa tuetaan jokaisen
lapsen vahvuuksia. Myönteisestä ilmapiiristä vastaa aina aikuinen, lasta ohjaten, palautetta
antaen ja innostaen. Aikuiset toimivat peilinä lapsille vuorovaikutuksessa ja oppimisessa,
jolloin aikuisen on oltava aidon innostunut, sitoutunut ja läsnä toiminnassa.