Koulufysioterapian tarve Mikkelin alueen yläkouluissa
Kotimäki, Vilhelmiina (2021)
Kotimäki, Vilhelmiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526297
Tiivistelmä
Koulufysioterapiaa suositellaan toteutettavan kouluilla tavoitteena koululaisten tuki- ja liikuntaelinongel-mien ennaltaehkäisy sekä hyvinvointia edistävän toiminnan ja neuvonnan järjestäminen koululaisille. Suositus koulufysioterapiasta ei kuitenkaan kaikkialla toteudu. Opinnäytetyön toimeksiantajan alueella koulufysioterapiapalveluita ei vielä ole. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Mikkelin alueen kou-lufysioterapian tarpeesta hyödynnettäväksi palvelujen kehittämisessä. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää kouluterveydenhoitajien ja liikunnanopettajien näkemys koulufysioterapian tarpeesta yläkoulu-laisille Mikkelin alueen kouluissa.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analy-soinnissa aineisto avattiin haastatteluteemoittain luokitellen koulufysioterapian tarve, tilanteet, joissa koulufysioterapiaa tarvitaan ja toiveet koulufysioterapian toteutuksesta. Analysointi vastaa tutkimusky-symyksiin millainen tarve alueella on koulufysioterapialle, millaisissa tilanteissa kouluterveydenhoitajat ja liikunnanopettajat näkisivät fysioterapian hyödyllisenä oppilaille ja millä tavoin koulufysioterapiaa toivot-taisiin toteutettavan.
Tutkimuksen perusteella todettiin Mikkelin alueen yläkouluissa olevan kasvava tarve koulufysioterapialle erityisesti fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen osalta. Koulufysioterapiaa toivottiin tulevaisuudessa toteutettavan kouluilla muun muassa yksilövastaanottona, yksilöohjauksena sekä liikunnanopettajan työparina.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Analy-soinnissa aineisto avattiin haastatteluteemoittain luokitellen koulufysioterapian tarve, tilanteet, joissa koulufysioterapiaa tarvitaan ja toiveet koulufysioterapian toteutuksesta. Analysointi vastaa tutkimusky-symyksiin millainen tarve alueella on koulufysioterapialle, millaisissa tilanteissa kouluterveydenhoitajat ja liikunnanopettajat näkisivät fysioterapian hyödyllisenä oppilaille ja millä tavoin koulufysioterapiaa toivot-taisiin toteutettavan.
Tutkimuksen perusteella todettiin Mikkelin alueen yläkouluissa olevan kasvava tarve koulufysioterapialle erityisesti fyysiseen aktiivisuuteen kannustamisen osalta. Koulufysioterapiaa toivottiin tulevaisuudessa toteutettavan kouluilla muun muassa yksilövastaanottona, yksilöohjauksena sekä liikunnanopettajan työparina.