Video etäopetuksen välineenä musiikin esiopetuksessa
Sirén, Ilona (2021)
Sirén, Ilona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626393
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin, kuinka musiikin esiopetuksen voi toteuttaa videon välityksellä. Työni pohjana toimii 19-osainen musiikin opetusvideosarja, jonka suunnittelin ja toteutin työskennellessäni musiikinopettajana englanninkielisessä koulussa Italiassa keväällä 2020. Videot kuvattiin Covid-19 pandemian aiheuttaman sulkutilan aikana esikoululaisille, joiden musiikinopetusta ei ollut mahdollista järjestää reaaliajassa etäyhteyden kautta. Videot syntyivät pitkälti intuition kautta, ja opinnäytetyössäni pyrin perustelemaan pedagogiikkaa opetukseni taustalla. Videosarjasta on tarkoitus tehdä tulevaisuudessa paranneltu versio, ja opinnäytetyöni on taustatutkimusta sitä varten. Työssäni pohdin, mitä tulisi ottaa huomioon opetusta suunnitellessa, ja mitä videoista on perusteltua säilyttää tuleviin opetusvideoihin.
Työssäni perehdyn pedagogisiin näkökulmiin ja perusteluihin, joiden pohjalta olen rakentanut opetuksen esikoululaisille. Avaan myös opetussuunnitelman tavoitteita, ja annan esimerkkejä siitä, kuinka olen videoissa pyrkinyt soveltamaan ja toteuttamaan näitä.
Tutkimusosuus on laadullinen toimintatutkimus. Aineiston keräämiseen käytin testiryhmän perheille suunnattua kyselylomaketta, jonka tarkoituksena oli kartoittaa esikoululaisten kokemuksia videoista.
Tutkimustuloksista nousi vahvasti esiin, mitkä seikat ovat olleet mielekkäitä oppilaille, ja mikä motivoi heitä osallistumaan opetukseen.
Työssäni perehdyn pedagogisiin näkökulmiin ja perusteluihin, joiden pohjalta olen rakentanut opetuksen esikoululaisille. Avaan myös opetussuunnitelman tavoitteita, ja annan esimerkkejä siitä, kuinka olen videoissa pyrkinyt soveltamaan ja toteuttamaan näitä.
Tutkimusosuus on laadullinen toimintatutkimus. Aineiston keräämiseen käytin testiryhmän perheille suunnattua kyselylomaketta, jonka tarkoituksena oli kartoittaa esikoululaisten kokemuksia videoista.
Tutkimustuloksista nousi vahvasti esiin, mitkä seikat ovat olleet mielekkäitä oppilaille, ja mikä motivoi heitä osallistumaan opetukseen.