Musiikkipedagogin kirja 2.0: e-kirjan käyttö instrumenttiopetuksessa
Leskinen, Jani (2021)
Lataukset:
Leskinen, Jani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626335
Tiivistelmä
Mikä on e-kirja ja miten sitä voi käyttää opetuksessa – tai miten opettaja itse voi julkaista oman opetusmateriaalinsa sähköisessä muodossa, eli e-kirjana. Puhuttaessa e-kirjasta monen mielenyhtymät ajautuvat kertomakirjallisuuteen, mutta yhteyttä instrumenttiopetukseen ei synny. Kansanomaisen näkemyksen mukaan e-kirja voisi olla paperisesta kirjasta digitoitu, sähköiseen muotoon siirretty versio. Todellisuudessa e-kirja voi olla paljon muutakin, sellaisilla ominaisuuksilla höystetty kirja, joista olisi apua musiikin opetuksessa ja harjoittelussa tasosta ja instrumentista riippumatta.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustuin teoreettisesti e-kirjan ominaisuuksiin, luomiseen ja julkaisuun oleellisesti liittyviin ilmiöihin. Jäljempänä esiteltävässä kyselytutkimuksessa arvioitiin, miten e-kirja on adaptoitunut instrumenttiopettajien keskuudessa osaksi opetustapahtumaa. Millaisia olivatt opettajien kokemukset e-kirjoista, mitä etuja tai rajoitteita oli ohjaamassa käyttöä.
Tulokset osoittavat, että e-kirjat ovat varsin vähäisessä käytössä osana opetusta. Kuitenkin pedagogeilla, jotka niitä ovat käyttäneet, kokemukset olivat positiivisia. E-kirjan tarjoamista lisäeduista ei oltu täysin tietoisia ja e-kirjaan liittyi myös paljon negatiivisia ennakkokäsitteitä. Huolta aiheuttivat myös lisääntyvä ruutuaika, ”kilpailu” ajasta sosiaalisen median kanssa sekä ongelmat teknologian suhteen.
Voisiko e-kirjaa kuvata paremmin hybridi-kirjaksi? Millaisia ratkaisuja mobiilisoituminen tuo tullessaan tulevaisuudessa? Alkavatko opettajat tehdä omaa sähköistä opetusmateriaalia omille oppilailleen? Sisällön, ominaisuuksien, jakelun ja markkinoinnin suhteen on kehitytty huimasti eteenpäin ja mahdollisuuksia toteutukselle on monia. Kirja perinteissä muodossaan ei ole enää vain pelkkä kirja, edes sähköisenä.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustuin teoreettisesti e-kirjan ominaisuuksiin, luomiseen ja julkaisuun oleellisesti liittyviin ilmiöihin. Jäljempänä esiteltävässä kyselytutkimuksessa arvioitiin, miten e-kirja on adaptoitunut instrumenttiopettajien keskuudessa osaksi opetustapahtumaa. Millaisia olivatt opettajien kokemukset e-kirjoista, mitä etuja tai rajoitteita oli ohjaamassa käyttöä.
Tulokset osoittavat, että e-kirjat ovat varsin vähäisessä käytössä osana opetusta. Kuitenkin pedagogeilla, jotka niitä ovat käyttäneet, kokemukset olivat positiivisia. E-kirjan tarjoamista lisäeduista ei oltu täysin tietoisia ja e-kirjaan liittyi myös paljon negatiivisia ennakkokäsitteitä. Huolta aiheuttivat myös lisääntyvä ruutuaika, ”kilpailu” ajasta sosiaalisen median kanssa sekä ongelmat teknologian suhteen.
Voisiko e-kirjaa kuvata paremmin hybridi-kirjaksi? Millaisia ratkaisuja mobiilisoituminen tuo tullessaan tulevaisuudessa? Alkavatko opettajat tehdä omaa sähköistä opetusmateriaalia omille oppilailleen? Sisällön, ominaisuuksien, jakelun ja markkinoinnin suhteen on kehitytty huimasti eteenpäin ja mahdollisuuksia toteutukselle on monia. Kirja perinteissä muodossaan ei ole enää vain pelkkä kirja, edes sähköisenä.