Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelijaohjauksen kehittämisestä työharjoittelussa
Ruokostenpohja, Mira; Puronhaara, Nelli (2021)
Ruokostenpohja, Mira
Puronhaara, Nelli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425847
Tiivistelmä
Hoitoalalle pyrkivät opiskelijat kokevat jo ennen ammattiin astumistaan ilmiöitä, jotka vaikuttavat heidän alalla pysyvyyteensä. Jo pelkästään hyvällä ja laadukkaalla opiskelijaohjauksella voidaan vaikuttaa ihmisten hakeutumiseen hoitoalalle. Suomessa hoitajien tarve kasvaa koko ajan väestön vanhenemisen sekä uusien pandemioiden myötä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden omien kokemusten kautta opiskelijaohjauksen kehittämiskohteita. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuoda esille opiskelijaohjauksen nykytila, jota voidaan hyödyntää työpaikkaohjauksen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Verkkokyselymme linkin julkaisimme saatekirjeen kanssa, sairaanhoitajaopiskelijoiden Facebook-ryhmässä. Käytimme 100 ensimmäistä saatua vastausta tutkimuksemme raportointiin. Kyselyssämme oli 24 kysymystä, joista viimeinen oli avoin kysymys. Aineisto analysoitiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin teemoittain.
Tuloksista kävi ilmi, että työharjoitteluyksikössä tapahtuva esivalmistautuminen sekä harjoittelun organisointi, oli koettu suurimmaksi kehityskohteeksi. Ohjaamiseen tarvittavia resursseja on liian vähän, sekä osa vastaajista olivat harjoittelussa ollessaan kokeneet epäasiallista kohtelua. Opiskelijaohjauksen tulisi olla vapaaehtoista ja siihen tulisi tarjota lisää koulutusta. Ohjaushetkiä opiskelijan ja ohjaajan välille toivottiin lisää. Palautteenanto työharjoittelupaikoilla koettiin puutteelliseksi. Ohjaamisessa tulisi huomioida opiskelijan lähtötaso.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden omien kokemusten kautta opiskelijaohjauksen kehittämiskohteita. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuoda esille opiskelijaohjauksen nykytila, jota voidaan hyödyntää työpaikkaohjauksen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Verkkokyselymme linkin julkaisimme saatekirjeen kanssa, sairaanhoitajaopiskelijoiden Facebook-ryhmässä. Käytimme 100 ensimmäistä saatua vastausta tutkimuksemme raportointiin. Kyselyssämme oli 24 kysymystä, joista viimeinen oli avoin kysymys. Aineisto analysoitiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin teemoittain.
Tuloksista kävi ilmi, että työharjoitteluyksikössä tapahtuva esivalmistautuminen sekä harjoittelun organisointi, oli koettu suurimmaksi kehityskohteeksi. Ohjaamiseen tarvittavia resursseja on liian vähän, sekä osa vastaajista olivat harjoittelussa ollessaan kokeneet epäasiallista kohtelua. Opiskelijaohjauksen tulisi olla vapaaehtoista ja siihen tulisi tarjota lisää koulutusta. Ohjaushetkiä opiskelijan ja ohjaajan välille toivottiin lisää. Palautteenanto työharjoittelupaikoilla koettiin puutteelliseksi. Ohjaamisessa tulisi huomioida opiskelijan lähtötaso.