Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma jääkiekkoseuralle : Case Hofors HC
Latvala, Lauri (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626441
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa ja kehittää ruotsalaisen jääkiekkojoukkue Hofors HC:n toimintaa ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa suunnittelemalla sille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Sosiaalinen media mahdollistaa kustannustehokkaan ratkaisun pienillekin urheilujoukkueille markkinoida sosiaalisessa mediassa ja saada urheilujoukkueelle näkyvyyttä. Lähtökohtana työlle oli, että suunnitelma tehtäisiin nollabudjetilla, eli sen toteuttaminen ei toisi joukkueelle kustannuksia.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan, eli teoriaosuuteen ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelman toteuttamiseen. Teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia ja sosiaalisen median markkinointia jääkiekkoseuroissa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa käsittelevässä osiossa keskitytään suunnittelemaan yksinkertainen ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma jääkiekkojoukkueelle.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli se, kuinka voidaan parantaa pienen jääkiekkojoukkueen toimintaa ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ilman lisäkustannuksia? Kysymyksen vastaus tulee ilmi valmiissa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa, joka perustuu teoriaosuudessa esitettyihin asioihin. Työssä pohditaan myös, kuinka voidaan parantaa seuran tulovirtaa sosiaalisen median avulla kasvattamalla otteluiden katsojamääriä, sekä tarjoamalla sponsoreille ja yhteistyökumppaneille uusia mahdollisuuksia saada näkyvyyttä sosiaalisen median julkaisujen avulla.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan, eli teoriaosuuteen ja sosiaalisen median markkinointisuunnitelman toteuttamiseen. Teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa, sosiaalisen median markkinointia ja sosiaalisen median markkinointia jääkiekkoseuroissa. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa käsittelevässä osiossa keskitytään suunnittelemaan yksinkertainen ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma jääkiekkojoukkueelle.
Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössä oli se, kuinka voidaan parantaa pienen jääkiekkojoukkueen toimintaa ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ilman lisäkustannuksia? Kysymyksen vastaus tulee ilmi valmiissa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa, joka perustuu teoriaosuudessa esitettyihin asioihin. Työssä pohditaan myös, kuinka voidaan parantaa seuran tulovirtaa sosiaalisen median avulla kasvattamalla otteluiden katsojamääriä, sekä tarjoamalla sponsoreille ja yhteistyökumppaneille uusia mahdollisuuksia saada näkyvyyttä sosiaalisen median julkaisujen avulla.