Verkkokauppapalautusten vähentäminen ja ennaltaehkäisy muotiyrityksessä
Antosalo, Henriikka (2021)
Antosalo, Henriikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626594
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä ovat yleisimmät palautussyyt verkosta ostetuille vaate- ja jalkineteollisuuden tuotteille sekä miten muotiyritykset voivat vähentää ja ennaltaehkäistä yrityksensä verkkokauppapalautuksia. Teemahaastatteluiden avulla haluttiin saada tarkempaa tietoa siitä mitä keinoja verkkokauppaa harjoittavilla muotiyrityksillä on tällä hetkellä käytössä palautusten vähentämiseksi ja kuinka tehokkaita nämä toimet ovat. Lisäksi haluttiin selvittää mitä kehitysideoita työntekijöillä itsellään on verkkokauppapalautusten vähentämiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin neljää eri muotialalla työskentelevää henkilöä, jotka hoitavat työssään yrityksen verkkokauppatoimintaa. Haastattelut tehtiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että väärä koko on yleisin syy, miksi verkosta ostettuja muotiteollisuuden tuotteita palautetaan. Muita yleisimpiä syitä palautuksille oli se, että verkosta tilatun tuotteen tyyli ei ole mieluisa, tuote ei vastaa verkkokaupan tuotekuvausta, tai tuote on saapunut asiakkaalle valmiiksi vioittuneena. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset voivat vähentää ja ennaltaehkäistä verkkokauppapalautuksia tarkoilla tuotekuvilla, videoilla, tuotekuvauksilla, tuotekohtaisilla mitoilla, maksullisella palautuksella sekä digitaalisilla ratkaisuilla.
Tulosten pohjalta yritykset voivat tehdä muutoksia verkkokauppaansa palautusten vähentämiseksi. Jatko-tutkimusta voidaan tehdä käyttöönotettujen muutosten toimivuudesta, verkkokauppapalautusten haitoista tai palautusprosessin optimoinnista.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että väärä koko on yleisin syy, miksi verkosta ostettuja muotiteollisuuden tuotteita palautetaan. Muita yleisimpiä syitä palautuksille oli se, että verkosta tilatun tuotteen tyyli ei ole mieluisa, tuote ei vastaa verkkokaupan tuotekuvausta, tai tuote on saapunut asiakkaalle valmiiksi vioittuneena. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset voivat vähentää ja ennaltaehkäistä verkkokauppapalautuksia tarkoilla tuotekuvilla, videoilla, tuotekuvauksilla, tuotekohtaisilla mitoilla, maksullisella palautuksella sekä digitaalisilla ratkaisuilla.
Tulosten pohjalta yritykset voivat tehdä muutoksia verkkokauppaansa palautusten vähentämiseksi. Jatko-tutkimusta voidaan tehdä käyttöönotettujen muutosten toimivuudesta, verkkokauppapalautusten haitoista tai palautusprosessin optimoinnista.