Lähtökysely työntekijäkokemuksen kehittämisessä
Tiirola, Jasmin (2021)
Tiirola, Jasmin
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626519
Tiivistelmä
Kaikkien organisaatioiden tavoitteena ovat tyytyväiset työntekijät. Tähän on mahdollista vaikuttaa panostamalla työntekijäkokemukseen. Monesti organisaatiot panostavat enemmän henkilöstön hankintaan ja työ- suhteen aikana tapahtuviin asioihin eivätkä prosesseihin työntekijän lähtiessä. Tällöin työntekijältä saatu arvokas palaute toiminnan kehittämiseksi jää saamatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä olisivat niitä asioita, joita toimeksiantajaorganisaationa toimivan Jyväskylän kaupungin olisi hyödyllistä lähtökyselyn avulla saada selville lähteviltä työntekijöiltä. Toimeksiantajalla ei ole ollut käytössään koko organisaatiolle yhteistä lähtökyselyä, jolla pystyttäisiin selvittämään työntekijöiden lähdön syitä sekä saamaan palautetta organisaation toiminnasta. Lähtökyselyn avulla organisaatio voi analysoida omaa toimintaansa ja kehittää sitä saatujen palautteiden avulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu lähtökyselystä ja sen toteutuksesta ja hyödyntämisestä sekä työntekijäkokemuksesta ja siihen vaikuttavista viidestä eri osa-alueesta. Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutki- musta ja tutkimusmenetelmänä tutkimuksellista kehittämistyötä. Aineistoa kerättiin syksyn 2021 aikana asiantuntijoille tehdyillä haastatteluilla. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimustuloksista selvisivät tärkeimmiksi koetut asiat lähtökyselyn sisällön suhteen. Lopullisiksi lähtökyselyn teemoiksi valikoituivat tutkimuksen perusteella perehdytys, työtyytyväisyys ja työyhteisö, työympäristö ja työvälineet, esihenkilötyö sekä kehittymis- ja uramahdollisuudet. Teorian sekä haastatteluiden tulosten perusteella laadittiin Jyväskylän kaupungin käyttöön organisaation tarpeita vastaava lähtökysely.
Lähtöprosessia voi tulevaisuudessa kehittää lisäämällä lähtökyselyn rinnalle suulliset esihenkilön tekemät lähtöhaastattelut ennen kyselyn lähettämistä sekä automatisoimalla lähtökyselyn lähettämistä ja työntekijöiden muistuttamista siihen vastaamisesta. Lähtökyselyä on lisäksi mahdollista kehittää räätälöimällä sen pohjalta jokaiselle alalle yksilöity kysely. The goal of every organization is satisfied employees. This can be influenced by investing in the employee experience. Usually, organizations invest more in employee recruitment and in things happening during employment, rather than in the employee parting processes. In this case, the valuable feedback that can be received from the employees is not received.
The purpose of this thesis was to find out what would be the things that the city of Jyväskylä, as the client organization, would find beneficial from the exit surveys of the employees leaving the organization. The client hasn’t had a common exit survey, used by the entire organization, that could be used to find out the reasons for the employee’s leaving the organization as well as getting feedback about the organization’s activities. With the help of the exit survey, the organization can analyze its own activities and develop the organization with the feedback received.
The theoretical framework consists of the exit survey and its usage and implementation, as well as the employee experience and the five different fields affecting it. The research approach used was qualitative research and the research method used was research and development. The material was collected during the autumn of 2021, from interviews done with experts. The method used was a semi-structured interviewing.
The result of the research revealed the most important things regarding the content of the exit survey. Orientation, job satisfaction and the work-community, work environment and tools, managerial work as well as career improvement and opportunities were selected as the final themes of the survey. An exit survey was made for the city of Jyväskylä, to meet the needs of the organization, based on the theory and the result of the interviews.
The departure process can be improved in the future by adding oral exit interviews alongside the existing exit surveys, before sending the aforementioned survey. In addition, automating the sending of the survey and sending a reminder to the employees to answer to the survey can be notable improvements. The survey can additionally be improved by customizing it for each field.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä olisivat niitä asioita, joita toimeksiantajaorganisaationa toimivan Jyväskylän kaupungin olisi hyödyllistä lähtökyselyn avulla saada selville lähteviltä työntekijöiltä. Toimeksiantajalla ei ole ollut käytössään koko organisaatiolle yhteistä lähtökyselyä, jolla pystyttäisiin selvittämään työntekijöiden lähdön syitä sekä saamaan palautetta organisaation toiminnasta. Lähtökyselyn avulla organisaatio voi analysoida omaa toimintaansa ja kehittää sitä saatujen palautteiden avulla.
Teoreettinen viitekehys koostuu lähtökyselystä ja sen toteutuksesta ja hyödyntämisestä sekä työntekijäkokemuksesta ja siihen vaikuttavista viidestä eri osa-alueesta. Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutki- musta ja tutkimusmenetelmänä tutkimuksellista kehittämistyötä. Aineistoa kerättiin syksyn 2021 aikana asiantuntijoille tehdyillä haastatteluilla. Menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimustuloksista selvisivät tärkeimmiksi koetut asiat lähtökyselyn sisällön suhteen. Lopullisiksi lähtökyselyn teemoiksi valikoituivat tutkimuksen perusteella perehdytys, työtyytyväisyys ja työyhteisö, työympäristö ja työvälineet, esihenkilötyö sekä kehittymis- ja uramahdollisuudet. Teorian sekä haastatteluiden tulosten perusteella laadittiin Jyväskylän kaupungin käyttöön organisaation tarpeita vastaava lähtökysely.
Lähtöprosessia voi tulevaisuudessa kehittää lisäämällä lähtökyselyn rinnalle suulliset esihenkilön tekemät lähtöhaastattelut ennen kyselyn lähettämistä sekä automatisoimalla lähtökyselyn lähettämistä ja työntekijöiden muistuttamista siihen vastaamisesta. Lähtökyselyä on lisäksi mahdollista kehittää räätälöimällä sen pohjalta jokaiselle alalle yksilöity kysely.
The purpose of this thesis was to find out what would be the things that the city of Jyväskylä, as the client organization, would find beneficial from the exit surveys of the employees leaving the organization. The client hasn’t had a common exit survey, used by the entire organization, that could be used to find out the reasons for the employee’s leaving the organization as well as getting feedback about the organization’s activities. With the help of the exit survey, the organization can analyze its own activities and develop the organization with the feedback received.
The theoretical framework consists of the exit survey and its usage and implementation, as well as the employee experience and the five different fields affecting it. The research approach used was qualitative research and the research method used was research and development. The material was collected during the autumn of 2021, from interviews done with experts. The method used was a semi-structured interviewing.
The result of the research revealed the most important things regarding the content of the exit survey. Orientation, job satisfaction and the work-community, work environment and tools, managerial work as well as career improvement and opportunities were selected as the final themes of the survey. An exit survey was made for the city of Jyväskylä, to meet the needs of the organization, based on the theory and the result of the interviews.
The departure process can be improved in the future by adding oral exit interviews alongside the existing exit surveys, before sending the aforementioned survey. In addition, automating the sending of the survey and sending a reminder to the employees to answer to the survey can be notable improvements. The survey can additionally be improved by customizing it for each field.