Ihanasti pihalla: materiaalipankki ulkona oppimiseen
Kasila, Katri (2021)
Kasila, Katri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ulkona oppimisen materiaalipankki Mikkelin kaupungin päiväkodille. Tavoitteena oli tehdä materiaalia päiväkodin henkilökunnan käyttöön ja mahdollistaa materiaalipankin avulla pedagogista toimintaa ulkona ja erilaisissa oppimisympäristöissä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan varhaiskasvatussuunnitelmaa ulkona oppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä avataan tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimiskokonaisuutta. Teoriaosuudessa määritellään ulkona oppimisen, toiminnallisen oppimisen ja ympäristökasvatuksen käsitteet. Lisäksi tarkastellaan ulkona oppimisen vaikutusta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Menetelmänä materiaalipankin suunnittelussa käytettiin ketterän kehittämisen ideointipuuta henkilökunnalle. Ideointipuun avulla työntekijöiden toiveet materiaalipankin sisällöstä ja muodosta muodostivat rajauksen opinnäytetyölle. Ideapuun aineisto analysoitiin koodaamalla ja luokittelemalla. Ketterän kehittämisen menetelmän avulla päiväkodin henkilökunta pystyi osallistumaan kehitettävän tuotteen suunnitteluun.
Opinnäytetyössä kehitettiin ulkovarastoon materiaalia ulkona oppimisen toteuttamiseen ja siihen liittyvä ideakansio. Materiaalipankin ideakansioon kuuluu ulkona oppimiseen liittyvä vuosikello. Ulkona oppimisen materiaali tehtiin käsityönä. Siinä hyödynnettiin kierrätettäviä ja uusikäyttöön soveltuvia materiaaleja.
Tuotos toimii henkilökunnalle ideoiden herättäjänä ja mahdollisuuksien tarjoajana. Materiaalipankkia jatkokehitetään yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa ja sen on tarkoitus jäädä pysyväksi materiaaliksi päiväkodille.
Ulkona oppimisen materiaalipankki oli testikäytössä päiväkodilla pari kuukautta. Testikäytön jälkeen henkilökunnalle tehdyn Webropol-kyselyn avulla selvitettiin materiaalipankin käytettävyyttä, soveltuvuutta sekä kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan varhaiskasvatussuunnitelmaa ulkona oppimisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä avataan tutkin ja toimin ympäristössäni -oppimiskokonaisuutta. Teoriaosuudessa määritellään ulkona oppimisen, toiminnallisen oppimisen ja ympäristökasvatuksen käsitteet. Lisäksi tarkastellaan ulkona oppimisen vaikutusta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Menetelmänä materiaalipankin suunnittelussa käytettiin ketterän kehittämisen ideointipuuta henkilökunnalle. Ideointipuun avulla työntekijöiden toiveet materiaalipankin sisällöstä ja muodosta muodostivat rajauksen opinnäytetyölle. Ideapuun aineisto analysoitiin koodaamalla ja luokittelemalla. Ketterän kehittämisen menetelmän avulla päiväkodin henkilökunta pystyi osallistumaan kehitettävän tuotteen suunnitteluun.
Opinnäytetyössä kehitettiin ulkovarastoon materiaalia ulkona oppimisen toteuttamiseen ja siihen liittyvä ideakansio. Materiaalipankin ideakansioon kuuluu ulkona oppimiseen liittyvä vuosikello. Ulkona oppimisen materiaali tehtiin käsityönä. Siinä hyödynnettiin kierrätettäviä ja uusikäyttöön soveltuvia materiaaleja.
Tuotos toimii henkilökunnalle ideoiden herättäjänä ja mahdollisuuksien tarjoajana. Materiaalipankkia jatkokehitetään yhdessä päiväkodin henkilökunnan kanssa ja sen on tarkoitus jäädä pysyväksi materiaaliksi päiväkodille.
Ulkona oppimisen materiaalipankki oli testikäytössä päiväkodilla pari kuukautta. Testikäytön jälkeen henkilökunnalle tehdyn Webropol-kyselyn avulla selvitettiin materiaalipankin käytettävyyttä, soveltuvuutta sekä kehittämisehdotuksia.