Marknadsplanering - En marknadsföringsplan för Bruksgolf
Eskola, Roberta (2021)
Eskola, Roberta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626603
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar processen för att utforma en marknadsföringsplan. Uppdragsgivaren för detta examensarbete är Bruksgolf. Målet med marknadsföringsplanen är att fungera som stöd då företaget planerar sin marknadsföring samt deras verksamhet. Marknadsföringsplanen fokuserar huvudsakligen på Bruksgolfs marknadsföring på sociala medier.
I detta arbete besvaras tre forskningsfrågor. Forskningsfrågorna är följande: Hur kan man öka mängden spelare med hjälp av sociala medier? Hur kan varumärket förmedlas via sociala medier? Hur bygger man upp en marknadsföringsplan? Frågorna besvaras med hjälp av teori om ämnet marknadsföring och marknadsplanering. För att få en djupare förståelse över Bruksgolf verksamhet har deras verkställande direktör intervjuats. Svaren från denna intervju och resultatet från litteraturforskningen har sedan använts för att bygga upp en marknadsföringsplan för Bruksgolf.
På basen av resultatet från litteraturforskningen kan man dra slutsatsen att med hjälp av en marknadsföringsplan kan företag göra sin marknadsföring mer strukturerad och effektiv. Med hjälp av detta kan de öka synligheten av deras varumärke på marknaden. Enligt teorin kan man konstatera att sociala medier är en viktig del av marknadsföringen för företag i dagens läge.
I detta arbete besvaras tre forskningsfrågor. Forskningsfrågorna är följande: Hur kan man öka mängden spelare med hjälp av sociala medier? Hur kan varumärket förmedlas via sociala medier? Hur bygger man upp en marknadsföringsplan? Frågorna besvaras med hjälp av teori om ämnet marknadsföring och marknadsplanering. För att få en djupare förståelse över Bruksgolf verksamhet har deras verkställande direktör intervjuats. Svaren från denna intervju och resultatet från litteraturforskningen har sedan använts för att bygga upp en marknadsföringsplan för Bruksgolf.
På basen av resultatet från litteraturforskningen kan man dra slutsatsen att med hjälp av en marknadsföringsplan kan företag göra sin marknadsföring mer strukturerad och effektiv. Med hjälp av detta kan de öka synligheten av deras varumärke på marknaden. Enligt teorin kan man konstatera att sociala medier är en viktig del av marknadsföringen för företag i dagens läge.