Mervärdesbeskattning för näthandel i EU : en kvalitativ undersökning över hur en förändring i mervärdesbeskattningen påverkar näthandelsföretagen
Råberg, Marcus (2021)
Råberg, Marcus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626569
Tiivistelmä
Näthandeln har vuxit de senaste åren och kommer antagligen att växa ännu mera i framtiden. Handeln blir mera internationell och eftersom marknaden har förändrats så behöver reglerna anpassas enligt den. I det här arbetet görs en kvalitativ undersökning om hur förändring i mervärdesbeskattning och den särskilda ordningen för moms påverkar näthandelsföretag inom EU.
Syftet är att undersöka den särskilda ordningen för moms, de väsentliga förändringarna i mervärdesbeskattningen och hur de påverkar skattskyldigheten hos näthandelsföretag av olika storlekar. Arbetet ska även ge en lättförståelig helhetsbild av förändringen och mervärdesbeskattning som gäller näthandel.
I undersökningen användes en kvalitativ metod i form av intervjuer. Det gjordes fem intervjuer med personer som är insatta i ämnet från olika vinklar. Personerna arbetade på bokföringsbyråer, en revisionsbyrå, Skatteförvaltningen och Finansministeriet.
Intervjuerna är sammanfattade i arbetet och utifrån dem formas resultatet. Undersökningens resultat visar att förändringen generellt sett påverkar näthandelsföretag positivt. Det är nu lättare att upprätthålla skattskyldigheten och att sköta registrering, deklaration och betalning av moms. Men det beror till en viss del på företagets storlek och en del företag hamnar i kläm mellan nya och gamla regler. För större företag minskar de administrativa kostnaderna medan de för en del små ökar en aning. Förändringen medför även nya utmaningar för prissättningen och den praktiska bokföringen.
Syftet är att undersöka den särskilda ordningen för moms, de väsentliga förändringarna i mervärdesbeskattningen och hur de påverkar skattskyldigheten hos näthandelsföretag av olika storlekar. Arbetet ska även ge en lättförståelig helhetsbild av förändringen och mervärdesbeskattning som gäller näthandel.
I undersökningen användes en kvalitativ metod i form av intervjuer. Det gjordes fem intervjuer med personer som är insatta i ämnet från olika vinklar. Personerna arbetade på bokföringsbyråer, en revisionsbyrå, Skatteförvaltningen och Finansministeriet.
Intervjuerna är sammanfattade i arbetet och utifrån dem formas resultatet. Undersökningens resultat visar att förändringen generellt sett påverkar näthandelsföretag positivt. Det är nu lättare att upprätthålla skattskyldigheten och att sköta registrering, deklaration och betalning av moms. Men det beror till en viss del på företagets storlek och en del företag hamnar i kläm mellan nya och gamla regler. För större företag minskar de administrativa kostnaderna medan de för en del små ökar en aning. Förändringen medför även nya utmaningar för prissättningen och den praktiska bokföringen.