Prissättning av bokföringstjänster för lantbrukare : undersökning av prissättningsstrategi för Företag X Ab
Lindqvist, Sophie (2021)
Lindqvist, Sophie
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626543
Tiivistelmä
Val av rätt prissättningsstrategi är en av de viktigaste byggstenarna när ett företag prissätter sina varor och tjänster. Priset är ett uttryck för värde som inverkar direkt på företagets lönsamhet, eftersom försäljningen av produkter är den största inkomstkälla ett företag har. Teorin i detta examensarbete har fokus på de tre huvudsakliga strategierna: kostnadsbaserad prissättning, konkurrentbaserad prissättning och värdebaserad prissättning.
Syftet med examensarbetet är att ta fram lantbrukskundernas åsikter om priser på Företag X Ab:s nya ekonomiförvaltningstjänster för lantbrukare, samt komma fram till en lämplig prissättningsstrategi för det nya tjänsteutbudet. För att nå examensarbetets syfte var två av de tre prissättningsstrategierna implementerade i undersökningen, i form av en enkätundersökning som resulterade i målgruppens uppfattning om värde och benchmarkingundersökning som jämförde konkurrenterna sinsemellan. Enkätundersökningen var en kombination av kvantitativ och kvalitativ forskning, där den kvalitativa delen var följdfrågor vilka gav en djupare innebörd åt de kvantitativa enkätfrågorna.
Resultaten från undersökningen visade att Företag X Ab:s kunder, samt potentiella kunder, helst valde det billigaste prisalternativet och inte riktigt såg värdet i de tjänster som bokföringsbyrån erbjuder. Företag X Ab har som uppdragsgivare till detta arbete visat intresse för att ta kunders åsikter i beaktande vid prissättningen, vilket är exakt det som värdebaserad prissättning handlar om. Därför kunde en värdebaserad prissättning vara rätt alternativ för Företag X Ab:s prissättning av det nya tjänsteutbudet till lantbrukare.
Syftet med examensarbetet är att ta fram lantbrukskundernas åsikter om priser på Företag X Ab:s nya ekonomiförvaltningstjänster för lantbrukare, samt komma fram till en lämplig prissättningsstrategi för det nya tjänsteutbudet. För att nå examensarbetets syfte var två av de tre prissättningsstrategierna implementerade i undersökningen, i form av en enkätundersökning som resulterade i målgruppens uppfattning om värde och benchmarkingundersökning som jämförde konkurrenterna sinsemellan. Enkätundersökningen var en kombination av kvantitativ och kvalitativ forskning, där den kvalitativa delen var följdfrågor vilka gav en djupare innebörd åt de kvantitativa enkätfrågorna.
Resultaten från undersökningen visade att Företag X Ab:s kunder, samt potentiella kunder, helst valde det billigaste prisalternativet och inte riktigt såg värdet i de tjänster som bokföringsbyrån erbjuder. Företag X Ab har som uppdragsgivare till detta arbete visat intresse för att ta kunders åsikter i beaktande vid prissättningen, vilket är exakt det som värdebaserad prissättning handlar om. Därför kunde en värdebaserad prissättning vara rätt alternativ för Företag X Ab:s prissättning av det nya tjänsteutbudet till lantbrukare.