Syrjäytymisvaarassa olevan yläkouluikäisen tukeminen kouluterveydenhoitajan vastaanotolla
Merimaa, Ninna; Niemi, Emmi (2021)
Merimaa, Ninna
Niemi, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726646
Tiivistelmä
Syrjäytymisvaarassa olevalla nuorella on useita samanaikaisesti ilmeneviä haasteita, joilla on moninaisia vaikutuksia nuoren hyvinvointiin. Syrjäytymisen taustalla voi olla erilaisia tekijöitä yksilötasolta yhteiskuntatasolle saakka. Kouluterveydenhoitajat ovat työssään tärkeässä asemassa nuoren syrjäytymisvaaran ennaltaehkäisyn, tunnistamisen ja tukemisen kannalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kouluterveydenhoitajat voivat ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä sekä tunnistaa ja tukea syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea kouluterveydenhoitajien valmiuksia syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn ja syrjäytymisvaarassa olevan nuoren tunnistamiseen ja tukemiseen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Ovi auki elämään -hankkeen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyössä haastateltiin neljää Etelä-Pohjanmaan alueen kouluterveydenhoitajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajat ennaltaehkäisevät syrjäytymistä tukemalla suojaavia tekijöitä. Tuloksista selvisi, että syrjäytymisvaaran voi tunnistaa muun muassa huolestuttavista poissaoloista, kaverisuhteiden puutteesta tai koulunkäynnin ja mielenterveyden haasteista. Terveydenhoitajat kartoittivat nuoren syrjäytymisvaaraa kysymällä kuulumisia, kartoittamalla nuoren elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti ja käyttämällä lomakkeita. Tulosten mukaan terveydenhoitajat tukivat syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta seurantakäynnein, moniammatillisella työllä ja ohjaamalla jatkohoitoon. Myös nuoren kuunteleminen, itsetunnon ja vahvan vanhemmuuden tukeminen koettiin tärkeiksi.
Tulosten perusteella syrjäytymisen ennaltaehkäisy perustuu suojaavien tekijöiden tukemiseen. Syrjäytymisvaaran merkit tulisi huomata mahdollisimman varhain, jotta taustalla olevat riskitekijät voidaan tunnistaa ja nuorta pystytään tukemaan oikealla tavalla. Syrjäytymisvaarassa olevan nuoren auttamiseen terveydenhoitajat kuitenkin kaipaisivat lisää aikaa ja resursseja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten kouluterveydenhoitajat voivat ennaltaehkäistä nuorten syrjäytymistä sekä tunnistaa ja tukea syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea kouluterveydenhoitajien valmiuksia syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn ja syrjäytymisvaarassa olevan nuoren tunnistamiseen ja tukemiseen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Ovi auki elämään -hankkeen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyössä haastateltiin neljää Etelä-Pohjanmaan alueen kouluterveydenhoitajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajat ennaltaehkäisevät syrjäytymistä tukemalla suojaavia tekijöitä. Tuloksista selvisi, että syrjäytymisvaaran voi tunnistaa muun muassa huolestuttavista poissaoloista, kaverisuhteiden puutteesta tai koulunkäynnin ja mielenterveyden haasteista. Terveydenhoitajat kartoittivat nuoren syrjäytymisvaaraa kysymällä kuulumisia, kartoittamalla nuoren elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti ja käyttämällä lomakkeita. Tulosten mukaan terveydenhoitajat tukivat syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta seurantakäynnein, moniammatillisella työllä ja ohjaamalla jatkohoitoon. Myös nuoren kuunteleminen, itsetunnon ja vahvan vanhemmuuden tukeminen koettiin tärkeiksi.
Tulosten perusteella syrjäytymisen ennaltaehkäisy perustuu suojaavien tekijöiden tukemiseen. Syrjäytymisvaaran merkit tulisi huomata mahdollisimman varhain, jotta taustalla olevat riskitekijät voidaan tunnistaa ja nuorta pystytään tukemaan oikealla tavalla. Syrjäytymisvaarassa olevan nuoren auttamiseen terveydenhoitajat kuitenkin kaipaisivat lisää aikaa ja resursseja.