Tunne- ja vuorovaikutustaitoja varhaiskasvatukseen : opas varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Arola, Sanni; Ihanainen, Essi (2021)
Arola, Sanni
Ihanainen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tunne- ja vuorovaikutustaidot varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ymmärrettävä ja käytännönläheinen opas
varhaiskasvatukseen lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeys nousisi enemmän varhaiskasvattajien kuin myös lasten huoltajienkin tietoisuuteen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen tulisi aloittaa jo varhaislapsuudessa, jotta voitaisiin ennaltaehkäistä monien haasteiden syntymistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, tunne- ja vuorovaikutustaitoja, tunnetaitokasvatusta varhaiskasvatuksessa ja aikuisen roolin merkitystä näiden taitojen tukemisessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka sisältää teoriatietoa tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä toiminnallisia harjoituksia lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Toiminnalliset harjoitukset ovat suunnattu 3–5-vuotiaille lapsille. Toiminnallisissa harjoituksissa on huomioitu pedagogisen toiminnan viitekehys, johon kuuluu laaja-alainen osaaminen sekä oppimisen alueet.
Oppaalla pyritään helpottamaan varhaiskasvattajien työskentelyä ja kehittämään lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Oppaan avulla näiden taitojen opettaminen on helpompi ottaa säännölliseksi osaksi varhaiskasvatuksen toimintaa. Opas on kohdistettu varhaiskasvattajille, mutta sitä voivat käyttää myös muut lasten kanssa työskentelevät, lasten huoltajat ja kaikki tunne- ja vuorovaikutustaidoista kiinnostuneet henkilöt. Opas löytyy toimeksiantajan eli Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettisivuilta.
Oppaan toimivuutta ja käytännöllisyyttä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajilta pyydetyn arvioinnin avulla. Arviointien mukaan oppaan aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Opasta kuvailtiin selkeäksi, ymmärrettäväksi ja tiiviiksi kokonaisuudeksi. Oppaan harjoitukset arvioitiin monipuolisiksi ja niitä voi soveltaa omaan lapsiryhmään sopiviksi. Varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat hyödyntävänsä opasta omassa työssään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ymmärrettävä ja käytännönläheinen opas
varhaiskasvatukseen lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisen tueksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen tärkeys nousisi enemmän varhaiskasvattajien kuin myös lasten huoltajienkin tietoisuuteen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen tulisi aloittaa jo varhaislapsuudessa, jotta voitaisiin ennaltaehkäistä monien haasteiden syntymistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee varhaiskasvatusta, tunne- ja vuorovaikutustaitoja, tunnetaitokasvatusta varhaiskasvatuksessa ja aikuisen roolin merkitystä näiden taitojen tukemisessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka sisältää teoriatietoa tunne- ja vuorovaikutustaidoista sekä toiminnallisia harjoituksia lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Toiminnalliset harjoitukset ovat suunnattu 3–5-vuotiaille lapsille. Toiminnallisissa harjoituksissa on huomioitu pedagogisen toiminnan viitekehys, johon kuuluu laaja-alainen osaaminen sekä oppimisen alueet.
Oppaalla pyritään helpottamaan varhaiskasvattajien työskentelyä ja kehittämään lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Oppaan avulla näiden taitojen opettaminen on helpompi ottaa säännölliseksi osaksi varhaiskasvatuksen toimintaa. Opas on kohdistettu varhaiskasvattajille, mutta sitä voivat käyttää myös muut lasten kanssa työskentelevät, lasten huoltajat ja kaikki tunne- ja vuorovaikutustaidoista kiinnostuneet henkilöt. Opas löytyy toimeksiantajan eli Mannerheimin Lastensuojeluliiton nettisivuilta.
Oppaan toimivuutta ja käytännöllisyyttä tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajilta pyydetyn arvioinnin avulla. Arviointien mukaan oppaan aihe on tärkeä ja ajankohtainen. Opasta kuvailtiin selkeäksi, ymmärrettäväksi ja tiiviiksi kokonaisuudeksi. Oppaan harjoitukset arvioitiin monipuolisiksi ja niitä voi soveltaa omaan lapsiryhmään sopiviksi. Varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat hyödyntävänsä opasta omassa työssään tulevaisuudessa.