"Miksi sä jää kotiin?": keinoja koulunkäynnin tukemiseen
Halkola, Mira; Uitto, Elisa (2021)
Halkola, Mira
Uitto, Elisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526107
Tiivistelmä
2020 toteutettiin selvitys nuorten kouluakäymättömyydestä Suomessa. Kyselyyn vastanneet toivat esille yhtenevän mielipiteen kouluakäymättömyyden lisääntymisestä. Merkittävimpinä syinä esiintyi psyykkiset oireet sekä sosiaalisten tilanteiden luoma ahdistuneisuus kouluympäristössä. Kouluakäymättömyydellä on havaittu olevan merkittäviä vaikutuksia nuorten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta (Määttä, Pelkonen, Lehtisare & Määttä 2020, 70, 87.) Näin ollen kouluakäymättömyys koskettaa toimintaterapiaa merkittävällä tavalla.
Koulunkäynnin haasteista toteutettiin kartoitus kahdelle yläkoulun opettajille. Tarkoituksena oli selvittää nuorten koulunkäynnin haasteita mielenterveyden ja sosiaalisen osallisuuden näkökulmista. Kartoitus toteutettiin hyödyntäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista analyysia. Aineistosta toistuvana teemana esille nousi kouluakäymättömyys. Kouluakäymättömyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä toteutettiin tiedonhaku hyödyntäen CINAHL, Taylor and Francis sekä SAGE Journal tietokantoja.
Tiedonhaun pohjalta luotiin tuotos ”Miksi sä jäät kotiin?”- sähköinen esite. Tuotoksen taustalla vaikutti toimintaterapian Person-Environment- Occupation-Performance (PEOP)- malli sekä lähdekirjallisuus. Tuotokseen sisällytettiin käytännön interventiokeinoja, joilla on mahdollista tukea koulunkäyntiä ja edistää koulumyönteisyyttä. Valitut interventiokeinot kohdentuivat koulumotivaatioon, nuoren haastavan olon helpottamiseen sekä nuoren sanallistamisen tukemiseen pohdittaessa syitä nuoren koulua käymättömyydelle.
Tuotoksen sisältöä ja toteutusta arvioitiin palautekyselyllä. Palautekysely toteutettiin teemahaastatteluun osallistuneille opettajille. Kyselystä saadut vastaukset osoittivat toimintaterapiaan pohjautuvien interventioiden olevan helposti käyttöönotettavia koulunkäynnin tukemisessa. In 2020 research was implemented on school absenteeism in Finland. The responders to the inquiry brought up a converged opinion that school absenteeism had increased. Most relevant reasons for this were psychological symptoms and anxiety concerning social participation in school environment. School absenteeism has some significant impacts on adolescents' wellbeing and occupational performance. (Määttä, Pelkonen, Lehtisare & Määttä 2020, 70, 87.) Therefore, school absenteeism impacts occupational therapy in a remarkable way.
A survey was conducted for two lower secondary school teachers with an intent to clarify the difficulties in school attendance from the mental health social participation point of view. The survey was executed by using a theme interview as a collection method. The material from the theme interview was analyzed by utilizing data-driven content analysis. From the material the recurring theme was school absenteeism. From school absenteeism and its factors an information retrieval was made by utilizing CINAHL, Taylor and Francis and SAGE Journal databases.
Based on the information retrieval the product “Why are you staying at home?” online brochure was made. In the background of the product impacted an occupational therapy Person-Environment-Occupation-Performance (PEOP)- model and source literature. The product included practical interventions which can work as ways to support school attendance advocate school positivity. The interventions were targeted to boost adolescents' school motivation, to relieve adolescents' emotional difficulties and to support adolescent's verbalization, when considering reasons for school absenteeism.
The product’s contents and implementations were evaluated with a questionnaire. The questionnaire was executed for the teacher that had participated in the theme interview. The answers from the questionnaire proved that occupational therapy- based interventions can be easily introduced in supporting school attendance.
Koulunkäynnin haasteista toteutettiin kartoitus kahdelle yläkoulun opettajille. Tarkoituksena oli selvittää nuorten koulunkäynnin haasteita mielenterveyden ja sosiaalisen osallisuuden näkökulmista. Kartoitus toteutettiin hyödyntäen teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Teemahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista analyysia. Aineistosta toistuvana teemana esille nousi kouluakäymättömyys. Kouluakäymättömyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä toteutettiin tiedonhaku hyödyntäen CINAHL, Taylor and Francis sekä SAGE Journal tietokantoja.
Tiedonhaun pohjalta luotiin tuotos ”Miksi sä jäät kotiin?”- sähköinen esite. Tuotoksen taustalla vaikutti toimintaterapian Person-Environment- Occupation-Performance (PEOP)- malli sekä lähdekirjallisuus. Tuotokseen sisällytettiin käytännön interventiokeinoja, joilla on mahdollista tukea koulunkäyntiä ja edistää koulumyönteisyyttä. Valitut interventiokeinot kohdentuivat koulumotivaatioon, nuoren haastavan olon helpottamiseen sekä nuoren sanallistamisen tukemiseen pohdittaessa syitä nuoren koulua käymättömyydelle.
Tuotoksen sisältöä ja toteutusta arvioitiin palautekyselyllä. Palautekysely toteutettiin teemahaastatteluun osallistuneille opettajille. Kyselystä saadut vastaukset osoittivat toimintaterapiaan pohjautuvien interventioiden olevan helposti käyttöönotettavia koulunkäynnin tukemisessa.
A survey was conducted for two lower secondary school teachers with an intent to clarify the difficulties in school attendance from the mental health social participation point of view. The survey was executed by using a theme interview as a collection method. The material from the theme interview was analyzed by utilizing data-driven content analysis. From the material the recurring theme was school absenteeism. From school absenteeism and its factors an information retrieval was made by utilizing CINAHL, Taylor and Francis and SAGE Journal databases.
Based on the information retrieval the product “Why are you staying at home?” online brochure was made. In the background of the product impacted an occupational therapy Person-Environment-Occupation-Performance (PEOP)- model and source literature. The product included practical interventions which can work as ways to support school attendance advocate school positivity. The interventions were targeted to boost adolescents' school motivation, to relieve adolescents' emotional difficulties and to support adolescent's verbalization, when considering reasons for school absenteeism.
The product’s contents and implementations were evaluated with a questionnaire. The questionnaire was executed for the teacher that had participated in the theme interview. The answers from the questionnaire proved that occupational therapy- based interventions can be easily introduced in supporting school attendance.