Mobiilipohjaisen asiakasrekisterin luominen PK-yritykselle
Suomalainen, Timo (2012)
Suomalainen, Timo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120318081
Tiivistelmä
Mobiilipohjaisella asiakasrekisterillä tarkoitetaan sähköistä tietokantaa, johon on kerätty yritykselle tärkeää tietoa keskitetysti sen asiakkaista siten, että rekisteriä voi käyttää sekä toimistolla että etänä työkentältä. Yritykset ovat suunnitelleet erilaisia mobiileja asiakasrekisteritä jo 2000-luvun alkupuolelta alkaen, mutta tablet-tietokoneiden yleistyttyä vuoden 2010 jälkeen kehitys on ollut jatkuvaa ja mobiilit asiakasrekisterit ovat arkea myös PK-yrityksissä.
Jokaisella yritykselle tulisi olla keskitetty sähköinen järjestelmä, johon on kerätty yhteen kaikki yritykselle tärkeiden asiakkaiden kontaktitiedot. Tähän rekisteriin voi myös yhdistää muita tärkeitä tietoja asiakkaista, kuten esimerkiksi käyntitiheys, laskutustiedot ja huoltotiedot. Yrityksen koolla ei ole väliä. Asiakasrekisteri on yhtä tärkeä PK-yritykselle kuin isoille yrityksille.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan esimerkkien avuin, miten opinnäytetyön toimeksiantaja Suomen Kylmäpiste Oy:lle rakennettiin asiakasrekisteri sekä toimistolle PC:lle että kenttätyöskentelyyn Applen Ipadille. Lähtötilanne yrityksellä oli vain kasa yhteystietoja mapeissa.
Opinnäytetyön valmistuttua Suomen Kylmäpisteellä on sähköinen tietokanta, jonka avulla se voi hallinoida asiakastietojaan ja tulevaisuudessa rakentaa pidempiaikaisen asiakassuhdestrategian.
Asiakasrekisteri rakennettiin Suomen Kylmäpisteen toiveiden mukaisesti käyttäen markkinoinnin teorioita asiakashallinnasta ja asiakasrekisterin luomisesta. Opinnäytetyö tehtiin produktina suoraan yritykselle ja se sisältää lähtötilanteen kartoittamisen, suunnitteluvaiheen ja produktin valmistamisen yritykselle.
Työn valmistuttua Suomen Kylmäpiste voi jatkokehittää asiakasrekisteriään esimerkiksi antamalla vastuun toimeksiantona ammattikorkeakoulun opiskelijalle
Jokaisella yritykselle tulisi olla keskitetty sähköinen järjestelmä, johon on kerätty yhteen kaikki yritykselle tärkeiden asiakkaiden kontaktitiedot. Tähän rekisteriin voi myös yhdistää muita tärkeitä tietoja asiakkaista, kuten esimerkiksi käyntitiheys, laskutustiedot ja huoltotiedot. Yrityksen koolla ei ole väliä. Asiakasrekisteri on yhtä tärkeä PK-yritykselle kuin isoille yrityksille.
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan esimerkkien avuin, miten opinnäytetyön toimeksiantaja Suomen Kylmäpiste Oy:lle rakennettiin asiakasrekisteri sekä toimistolle PC:lle että kenttätyöskentelyyn Applen Ipadille. Lähtötilanne yrityksellä oli vain kasa yhteystietoja mapeissa.
Opinnäytetyön valmistuttua Suomen Kylmäpisteellä on sähköinen tietokanta, jonka avulla se voi hallinoida asiakastietojaan ja tulevaisuudessa rakentaa pidempiaikaisen asiakassuhdestrategian.
Asiakasrekisteri rakennettiin Suomen Kylmäpisteen toiveiden mukaisesti käyttäen markkinoinnin teorioita asiakashallinnasta ja asiakasrekisterin luomisesta. Opinnäytetyö tehtiin produktina suoraan yritykselle ja se sisältää lähtötilanteen kartoittamisen, suunnitteluvaiheen ja produktin valmistamisen yritykselle.
Työn valmistuttua Suomen Kylmäpiste voi jatkokehittää asiakasrekisteriään esimerkiksi antamalla vastuun toimeksiantona ammattikorkeakoulun opiskelijalle
