Laadukas perehdyttäminen : perehdytysmateriaalin kehittäminen suun terveydenhuollossa
Haatainen, Riikka (2021)
Haatainen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726634
Tiivistelmä
Uudessa työssä aloittaminen voi tuntua aluksi stressaavalta, sillä siihen liittyy paljon jännittäviä tekijöitä aina uusista ihmisistä ja työtehtävistä muuttuvaan työkulttuuriin. Uuden työntekijän perehdyttäminen on tärkeää, sen avulla halutaan varmistaa sujuva työn aloitus. Perehdyttämisellä pyritään sitouttamaan työntekijä organisaatioon heti alusta saakka ja hyvin toteutettuna, se parantaa myös työturvallisuutta.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää laadukkaan perehdyttämisen hyötyjä työntekijälle ja organisaatiolle. Tavoitteena oli tuottaa kohdeorganisaatiolle tietoa, mitä mieltä uudet työntekijät olivat saamastaan perehdytyksestä ja tuottaa perehdytysmateriaali uuteen vuonna 2021 toimintansa aloittaneeseen Jyväskylän kaupungin hammashoitolaan.
Tutkimus aineisto kerättiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostitse vuosien 2020 ja 2021 aikana suun terveydenhuollossa työskennelleille kesätyöntekijöille sekä muutaman vuoden organisaatiossa työskennelleille uusille työntekijöille (n=42). Kyselyn vastausprosentti oli 43 % (n=18). Kyselylomake sisälsi kaksi taustakysymystä ja kuusi monivalintakysymystä. Lisäksi kysely sisälsi kaksi avointa kysymystä, joissa vastaaja saattoi antaa palautetta ja kehittämisideoita perehdyttämiseen liittyen. Aineiston tuloksista analysoitiin, yhden muuttujan sijaintiluvuista, frekvenssit ja prosentit, tuloksia esitettiin taulukoiden ja pylväskuvioiden avulla. Tuotetusta perehdytysmateriaalista pyydettiin kyselyllä palautetta organisaation sisäisesti kahdelta osastonhoitajalta sekä kuudelta työntekijältä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa perehdytyksestä vastaavat henkilöt olivat onnistuneet työssään varsin hyvin. Kehittämistarpeena vastauksista nousi esille, että perehdyttämiseen voisi varata hieman pidemmän ajan. Lisäksi käytössä olevan potilastietojärjestelmän käyttö tuntui vastaajista alussa haasteelliselta ja siihen kaivattiin enemmän ohjausta.
Kehittämisprojektissa laaditun perehdytysmateriaalin sisältöä suunniteltiin yhdessä kohdeorganisaation toimijoiden kanssa. Materiaaliin koottiin ymmärrettävästi esille uuden työntekijän näkökulmasta kirjallisuuden pohjalta keskeisimmät työn aloitukseen liittyvät tiedot.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli selvittää laadukkaan perehdyttämisen hyötyjä työntekijälle ja organisaatiolle. Tavoitteena oli tuottaa kohdeorganisaatiolle tietoa, mitä mieltä uudet työntekijät olivat saamastaan perehdytyksestä ja tuottaa perehdytysmateriaali uuteen vuonna 2021 toimintansa aloittaneeseen Jyväskylän kaupungin hammashoitolaan.
Tutkimus aineisto kerättiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostitse vuosien 2020 ja 2021 aikana suun terveydenhuollossa työskennelleille kesätyöntekijöille sekä muutaman vuoden organisaatiossa työskennelleille uusille työntekijöille (n=42). Kyselyn vastausprosentti oli 43 % (n=18). Kyselylomake sisälsi kaksi taustakysymystä ja kuusi monivalintakysymystä. Lisäksi kysely sisälsi kaksi avointa kysymystä, joissa vastaaja saattoi antaa palautetta ja kehittämisideoita perehdyttämiseen liittyen. Aineiston tuloksista analysoitiin, yhden muuttujan sijaintiluvuista, frekvenssit ja prosentit, tuloksia esitettiin taulukoiden ja pylväskuvioiden avulla. Tuotetusta perehdytysmateriaalista pyydettiin kyselyllä palautetta organisaation sisäisesti kahdelta osastonhoitajalta sekä kuudelta työntekijältä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeorganisaatiossa perehdytyksestä vastaavat henkilöt olivat onnistuneet työssään varsin hyvin. Kehittämistarpeena vastauksista nousi esille, että perehdyttämiseen voisi varata hieman pidemmän ajan. Lisäksi käytössä olevan potilastietojärjestelmän käyttö tuntui vastaajista alussa haasteelliselta ja siihen kaivattiin enemmän ohjausta.
Kehittämisprojektissa laaditun perehdytysmateriaalin sisältöä suunniteltiin yhdessä kohdeorganisaation toimijoiden kanssa. Materiaaliin koottiin ymmärrettävästi esille uuden työntekijän näkökulmasta kirjallisuuden pohjalta keskeisimmät työn aloitukseen liittyvät tiedot.