Viestinnän kehittäminen vähähiilisempää kouluruokaa edistävien muutosten tueksi
Jarkko, Hertta (2021)
Jarkko, Hertta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantaja Arkea Oy:lle kokeilujaksolta kerätyn palautteen perusteella viestinnän keinoja vähähiilisempään kouluruokaan siirtymisen tueksi. Aiemmin ilmastosyistä tehtyihin kouluruuan muutoksiin on suhtauduttu kriittisesti, joka on näkynyt menekissä, hävikissä ja asiakaspalautteessa. Tässä opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus vähähiilisemmästä kouluruuasta ja siihen liittyvistä asenteista sekä viestinnästä eri kohderyhmille. Kyselytutkimuksen lisäksi analysoitiin kouluruuan päivittäispalautetta kokeilujaksolta, ja yhdessä kyselyn tulosten pohjalta kehitettiin toimeksiantajalle ehdotuksia vähähiilisemmästä kouluruuasta viestimiseksi jatkossa hyödynnettäväksi.
Teoriaviitekehyksessä perehdytään ruuantuotannon ilmastovaikutuksiin ja kouluruokaan liittyviin ilmastotoimiin ja tehtyihin kouluruokakokeiluihin. Vastuullisuuteen ja viestintään perehdytään käsitteiden sekä yritysten vastuullisuus- ja muutosviestinnän kautta.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimukseen saatiin 162 vastausta ja tärkeimpinä tuloksina saatiin selville, että kokeilujaksoon ja sen ruokiin suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti tai neutraalisti ja aihetta pidetään tärkeänä kaikissa kohderyhmissä. Kyselyn tulosten perusteella selvisi toivotut kouluruokaan vaikuttamisen tavat, ja että eri kohderyhmät käyttävät hieman eri kanavia kouluruuasta tietoa hakeakseen, ja toivotut sisällöt aiheesta vaihtelevat jonkin verran. Kehitysehdotuksina esitettiin oppilaiden aktiivista osallistamista kouluruuan muutoksissa, tapoja lisätä kouluruuasta ja sen ilmastovaikutuksista viestimistä sekä kohderyhmille kiinnostavien sisältöjen tuottamista ja sopivien kanavien käyttöä.
Mahdollisina jatkotutkimusaiheina esitettiin kouluruuan muutoksiin suhtautumisen selvittämistä laajemmin, kun muutokset otetaan muissakin kouluissa käyttöön ja tutkimusta viestinnän merkityksestä koululaisten ruokavalintoihin sekä ruuan ilmastokysymyksiin.
Teoriaviitekehyksessä perehdytään ruuantuotannon ilmastovaikutuksiin ja kouluruokaan liittyviin ilmastotoimiin ja tehtyihin kouluruokakokeiluihin. Vastuullisuuteen ja viestintään perehdytään käsitteiden sekä yritysten vastuullisuus- ja muutosviestinnän kautta.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimukseen saatiin 162 vastausta ja tärkeimpinä tuloksina saatiin selville, että kokeilujaksoon ja sen ruokiin suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti tai neutraalisti ja aihetta pidetään tärkeänä kaikissa kohderyhmissä. Kyselyn tulosten perusteella selvisi toivotut kouluruokaan vaikuttamisen tavat, ja että eri kohderyhmät käyttävät hieman eri kanavia kouluruuasta tietoa hakeakseen, ja toivotut sisällöt aiheesta vaihtelevat jonkin verran. Kehitysehdotuksina esitettiin oppilaiden aktiivista osallistamista kouluruuan muutoksissa, tapoja lisätä kouluruuasta ja sen ilmastovaikutuksista viestimistä sekä kohderyhmille kiinnostavien sisältöjen tuottamista ja sopivien kanavien käyttöä.
Mahdollisina jatkotutkimusaiheina esitettiin kouluruuan muutoksiin suhtautumisen selvittämistä laajemmin, kun muutokset otetaan muissakin kouluissa käyttöön ja tutkimusta viestinnän merkityksestä koululaisten ruokavalintoihin sekä ruuan ilmastokysymyksiin.