Produktplacering i TV och film
Lindroos, Emilia (2021)
Lindroos, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726668
Tiivistelmä
Produktplacering är ett subtilt sätt att marknadsföra produkter genom att integrera dem i underhållningsmaterial. Detta arbete undersöker konsumenternas åsikter kring produktplacering genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Forskningsfrågorna för arbetet är i syfte att 1) få reda på vilka faktorer som påverkar konsumenternas åsikter om produktplacering samt 2) undersöka de etiska problemen i koppling till produktplacering. Teorier relaterat till produktplacering inkluderar bland annat en koppling av Pavlovs klassiska betingning där Shrum (2003) drar slutsatser att folk är mer receptiva för ett budskap då det är dolt. Subliminal övertygelse går ut på att placeringar påverkar konsumentens implicita minne. Halo-effekten ger en positiv bild av produkten genom att relatera den med en beundransvärd person. Nebenzahl och Jaffe (1998) delar marknadskommunikationerna i två olika dimensioner för att hjälpa förklara hur produktplaceringar skiljer sig från annan kommunikation. Olika slag av produktplaceringar har olika funktioner och Nitins (2011) presenterar de 4 huvudkategorierna som är verbala- eller handplaceringar, underförstådd rekommendation, skyltning samt trassel. Till produktplaceringens fördelar hör att de inte går att undvikas, tittarnas minne av en produkt förstärks då den är kopplad till en känd skådespelare, annonsörer har tillgång till en stor demografi, produktplacering har en längre hållbarhet jämfört med traditionell reklam samt konsumenterna är mindre kritiska vad gäller placeringar. En produktplacering anses lyckad enligt respondenterna då den är naturligt integrerad i berättelsen, då produkten inte har för stor roll i filmen samt då konsumenten inte genast känner igen att det är fråga om en placering. Respondenterna upplevde etik i koppling till produktplaceringar viktigt och etiska problem som kom fram är bland annat den undermedvetna påverkan placeringar har på tittarna, att skadliga produkter visas i ett positivt sken samt vilka produkter som får visas.