Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perspectives and anticipated competences of future proof leadership : leadership after COVID-19 pandemic

Tetri, Heidi (2021)

Avaa tiedosto
Tetri_Heidi.pdf (14.38Mt)
Lataukset: 


Tetri, Heidi
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726671
Tiivistelmä
Maailma muuttuu nopeasti yhä monimutkaisemmaksi ja samalla myös työskentelytavat muuttuvat. Digitalisaatio ja elämäntapojen muutos muokkaavat työn muotoja ja kulttuuria, mikä edellyttää uusia työskentelyn tapoja ja uudenlaista johtamista. Tulevaisuuskestävä johtaminen koostuu työntekijä- ja asiakaskokemuksen, ennakointikyvykkyyden ja vastuullisuuden osa- alueista.

Opinnäytetyössä tutkitaan 1. Miten asiakas- ja työntekijäkokemuksen, ennakointityön ja vastuullisuuden merkitykset korostuvat tulevaisuuden johtamisessa vuonna 2035? ja 2. Miten COVID-19 pandemia, nopeasti muuttava maailma ja sen mukana tuoma epävakaus ovat vaikuttaneet odotuksiin ja vaatimuksiin johtamisen osalta?

Aihetta lähestytään palveluinnovaatioprosessin kautta, jota on täydennetty ennakoinnin ja palvelumuotoilun menetelmillä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin moderneilla aloilla työskenteleviä johtajia ja ennakoinnin asiantuntijoita. Johtamisen kohteen eli työntekijöiden näkökulmaa tutkittiin online-kyselyllä ja tulevaisuustyöpajalla. Tulokset on tiivistetty kuuteen skenaarioon suomalaisesta yksityissektorin työelämästä vuonna 2035 ja niitä on täydennetty tulevaisuuden työntekijän ja johtajan näkökulmilla. Skenaarioita tukee mahdollinen muutospolku vuoteen 2035 sekä tulevaisuuskestävän työntekijän ja -johtajan persoonat.

Tutkimuksen perusteella tulevaisuuden työelämässä korostuvat sekä työntekijän, että johtajan ominaisuuksina hyvä itsetuntemus, kyky mukautua muutoksiin sekä kommunikointi- ja tiimityötaidot, jotka auttavat sopeutumaan ja menestymään alati muuttuvassa ympäristössä. Tulevaisuudessa vastuullisuutta ei voi enää ulkoistaa minkään erillisen toiminnon tai henkilön vastuulle, vaan se tulee olemaan sisäänrakennettua kaikessa organisaatioiden tekemisessä. Samoin ennakointikyvykkyys ja tulevaisuusoptimismi ovat asioita, johon kaikki työnkuvasta riippumatta voivat vaikuttaa positiivisesti. Johtajan vastuulla on huolehtia työntekijäkokemuksesta, joka vaikuttaa myös asiakaskokemukseen.

Tutkimuksen perusteella pandemia ei ole nostanut esille uutta teemaa, joka ei olisi muutoinkin ollut tapahtumassa tai nähtävissä. Sen sijaan muutosnopeus jo käynnissä olleiden teemojen osalta on kiihtynyt esimerkiksi digitalisaation tai paikkariippumattoman työn osalta.
 
The world is fast becoming more complex and at the same time the way we work is changing. Digitalization and lifestyle change shape the forms and culture of work which requires new ways of working and a new kind of leadership. Future proof leadership consists of the areas of employee and customer experience, foresight, and sustainability. This thesis examines first How the importance of customer and employee experience, foresight work, and sustainability will be emphasized in the future of leadership in 2035? and secondly, How have the COVID-19 pandemic, rapidly changing world, and instability affected to leadership requirements? The topic is approached through a service innovation process, complemented by foresight and service design methods. For the thesis leaders working in modern fields and experts in foresight were interviewed. The perspective of the object of leadership was studied with an online survey and a future workshop. The results have been summarized in six scenarios of Finnish private sector working life in 2035 and supplemented with the perspectives of the future employee and leader. A possible path of change and the personas of a future-proof employee and leader support the scenarios. According to the research good self-knowledge, the ability to adapt to change, and communication and teamwork skills that help to adapt and succeed in an ever-changing environment are emphasized in the working life of the future. In the future, sustainability can no longer be outsourced to the responsibility of any single function or person but will be built into everything that organizations do. Likewise, foresight and optimism about the future are things that can be positively influenced by everyone, regardless of their job description. The leader's responsibility is to take care of the employee experience which also affects the customer experience. According to the study the pandemic has not raised a new theme that would not otherwise have been happening or visible. The rate of change has accelerated already underway themes, for example, digitalization or place-independent work. Changes have taken place faster than without a pandemic.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste