Musiikki välineenä tunnetaitojen käsittelyssä varhaiskasvatuksen ryhmässä
Hynynen, Aleksi (2021)
Hynynen, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726676
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toiminnallisen tutkimuksen avulla tutkia, miten musiikkia voidaan käyttää välineenä tunnekasvatuksessa varhaiskasvatuksen ryhmässä. Tutkimuksen tarkoitus on saada selvitystä vähän tutkittuun aiheeseen, sekä havainnollistaa musiikkituokioiden merkitystä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin havainnoimalla lapsiryhmää neljässä eri musiikkituokiossa. Lapsiryhmät ovat kooltaan sopivan kokoisia musiikkituokioita varten ja heidän osallistumisensa on tutkimukseen ollut vapaaehtoista. Havainnointi on suoritettu tutkijan näkökulmasta. Tutkimusaineiston analyysiin on käytetty sisällön erittelyä.
Tuloksissa tuli ilmi, että musiikilla on tärkeä merkitys tunteiden nimeämisessä. Musiikin vaikutukset tunteiden nimeämisessä olivat positiivisia. Musiikkituokioihin osallistuneet lapset nimesivät laajan kirjon erilaisia tunteita erilaisissa tuokioissa. Tutkimuksen tulokset kertovat myös, että vastaavanlaista tutkimusta tarvitaan varhaiskasvatuksessa vieläl lisää, esimerkiksi erityislasten osalta.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin havainnoimalla lapsiryhmää neljässä eri musiikkituokiossa. Lapsiryhmät ovat kooltaan sopivan kokoisia musiikkituokioita varten ja heidän osallistumisensa on tutkimukseen ollut vapaaehtoista. Havainnointi on suoritettu tutkijan näkökulmasta. Tutkimusaineiston analyysiin on käytetty sisällön erittelyä.
Tuloksissa tuli ilmi, että musiikilla on tärkeä merkitys tunteiden nimeämisessä. Musiikin vaikutukset tunteiden nimeämisessä olivat positiivisia. Musiikkituokioihin osallistuneet lapset nimesivät laajan kirjon erilaisia tunteita erilaisissa tuokioissa. Tutkimuksen tulokset kertovat myös, että vastaavanlaista tutkimusta tarvitaan varhaiskasvatuksessa vieläl lisää, esimerkiksi erityislasten osalta.