Engaging of a competitive player in esports organization
Mamedjarov, Jeremia; Laurila, Elina (2021)
Lataukset:
Mamedjarov, Jeremia
Laurila, Elina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526165
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät sitouttavat kilpapelaajan e-urheiluorganisaatioon ja löytää kohdeorganisaatio KOVAlle tapoja sitouttaa pelaajat paremmin organisaation toimintoihin.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin pelaajille suunnatulla Webropol-kyselylomakkeella ja kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puoli-strukturoiduilla haastatteluilla haastattelemalla pelaajia sekä organisaation johdossa työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että kommunikaatio on todella tärkeä osa sitouttamista, ja että kohdeorganisaatiolla oli ongelmia organisaation ja pelaajien välisessä kommunikaatiossa.
Tulosten tarkastelun jälkeen organisaatiolle laadittiin toimenpide-ehdotus pelaajien sitoutumisen parantamiseksi. Toimenpide-ehdotus sisältää sisäisen viestintäsuunnitelman, joka antaa organisaatiolle työkaluja sisäisen kommunikaation parantamiseen sekä pelaajien parempaan sitouttamiseen.
Työssä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin pelaajille suunnatulla Webropol-kyselylomakkeella ja kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puoli-strukturoiduilla haastatteluilla haastattelemalla pelaajia sekä organisaation johdossa työskenteleviä henkilöitä.
Tutkimuksen tuloksista huomattiin, että kommunikaatio on todella tärkeä osa sitouttamista, ja että kohdeorganisaatiolla oli ongelmia organisaation ja pelaajien välisessä kommunikaatiossa.
Tulosten tarkastelun jälkeen organisaatiolle laadittiin toimenpide-ehdotus pelaajien sitoutumisen parantamiseksi. Toimenpide-ehdotus sisältää sisäisen viestintäsuunnitelman, joka antaa organisaatiolle työkaluja sisäisen kommunikaation parantamiseen sekä pelaajien parempaan sitouttamiseen.