”Jos se on hyvin perusteltua, saa ampua vähän isommillakin pyssyillä” : ammattimaisen musiikkikritiikin jäljillä
Niittymäki, Sallamaari (2021)
Niittymäki, Sallamaari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on muodostaa käsitys siitä, millainen musiikkikritiikki on ammattimaista, laadukasta ja hyvää musiikkikriitikkojen näkökulmasta. Pohjustuksena selvitetään, miten musiikkikriitikot ovat päätyneet asemiin, ja miten he työstävät musiikkikritiikkiä. Lopuksi tarkastellaan myös musiikkikritiikin merkitystä ja asemaa yhteiskunnassa.
Opinnäytetyö pohjautuu pääosin neljän musiikkikritiikkejä työssään kirjoittavan toimittajan teemahaastatteluun. Musiikkikriitikkojen kokemusten ja mielipiteiden tukena käytetään kritiikkiä käsitteleviä kirjallisia lähteitä ja nettiartikkeleita. Työ on rajattu tarkastelemaan kirjoitettua populaarimusiikkia käsittelevää kritiikkiä.
Tutkimuksessa selvisi, että musiikkikriitikoksi päädytään todennäköisimmin oman aktiivisuuden ja kiinnostuneisuuden vaikutuksesta. Musiikkikritiikin työstämisprosessi riippuu käsiteltävästä teoksesta, annetusta merkkimäärästä ja musiikkikriitikoiden henkilökohtaisista vahvuuksista.
Onnistunut musiikkikritiikki antaa lukijalle uusia näkökulmia ja työkaluja musiikkiteoksen kuuntelemiseen. Se perustelee väittämänsä huolellisesti ja herättää mielenkiintoa teosta kohtaan. Ammattimainen musiikkikriitikko on rehellinen, vastuullinen ja taitava kirjoittaja. Musiikkikriitikolla saa olla oma persoonallinen ääni. Musiikkikritiikin yhteiskunnallinen merkitys on dokumentoida populaarimusiikkia, sivistää, esitellä ja suositella musiikkia. Musiikkikritiikki on taidekeskustelua ja taiteen arvostusta – ja siksi tärkeää.
Opinnäytetyö pohjautuu pääosin neljän musiikkikritiikkejä työssään kirjoittavan toimittajan teemahaastatteluun. Musiikkikriitikkojen kokemusten ja mielipiteiden tukena käytetään kritiikkiä käsitteleviä kirjallisia lähteitä ja nettiartikkeleita. Työ on rajattu tarkastelemaan kirjoitettua populaarimusiikkia käsittelevää kritiikkiä.
Tutkimuksessa selvisi, että musiikkikriitikoksi päädytään todennäköisimmin oman aktiivisuuden ja kiinnostuneisuuden vaikutuksesta. Musiikkikritiikin työstämisprosessi riippuu käsiteltävästä teoksesta, annetusta merkkimäärästä ja musiikkikriitikoiden henkilökohtaisista vahvuuksista.
Onnistunut musiikkikritiikki antaa lukijalle uusia näkökulmia ja työkaluja musiikkiteoksen kuuntelemiseen. Se perustelee väittämänsä huolellisesti ja herättää mielenkiintoa teosta kohtaan. Ammattimainen musiikkikriitikko on rehellinen, vastuullinen ja taitava kirjoittaja. Musiikkikriitikolla saa olla oma persoonallinen ääni. Musiikkikritiikin yhteiskunnallinen merkitys on dokumentoida populaarimusiikkia, sivistää, esitellä ja suositella musiikkia. Musiikkikritiikki on taidekeskustelua ja taiteen arvostusta – ja siksi tärkeää.