Golden Shine Oy:n laajenemisen tutkiminen ja laajenemismalli
Koskinen, Arttu (2021)
Koskinen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990088
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli keksiä laajentumismalli Golden Shine Oy:lle. Laajentumiseen toimeksiantajani antoi kolme eri vaihtoehtoa, joita opinnäytetyössä on pohdittu. Vaihtoehdot olivat franchising-malli, yritysoston avulla laajentuminen ja tulosvastuullisen toimipisteen johtajan nimeämisellä laajentuminen. Laajentumisella tarkoitetaan tässä tapauksessa uuden toimipisteen perustamista. Tämän lisäksi tehtiin kilpailijoiden kartoitusta ja pohdittiin eri mahdollisuuksia, mille alueelle laajentumisen voisi tehdä.
Työ aloitettiin pohtimalla laajentumista toimeksiantajani kanssa ja ideoimalla eri mahdollisuuksista. Opinnäytetyötä varten tein haastattelun, jonka jälkeen aloitin kirjoitusprosessin. Kun eri mahdollisuuksia oli pohdittu, sain toimeksiantajaltani heidän mielipiteensä parhaasta ratkaisusta niin sijainnin kuin myös laajentumismallin suhteen.
Lopputuloksena toimeksiantajani sai laajentumista varten mallin, jonka avulla laajentumisprosessin voi aloittaa ja viedä loppuun. Laajentumismallia pystyy myös muokkaamaan siten, että sitä voidaan hyödyntää erilaisissa tilanteissa eikä välttämättä pelkästään yrityksen ensimmäisessä laajentumisessa.
Työ aloitettiin pohtimalla laajentumista toimeksiantajani kanssa ja ideoimalla eri mahdollisuuksista. Opinnäytetyötä varten tein haastattelun, jonka jälkeen aloitin kirjoitusprosessin. Kun eri mahdollisuuksia oli pohdittu, sain toimeksiantajaltani heidän mielipiteensä parhaasta ratkaisusta niin sijainnin kuin myös laajentumismallin suhteen.
Lopputuloksena toimeksiantajani sai laajentumista varten mallin, jonka avulla laajentumisprosessin voi aloittaa ja viedä loppuun. Laajentumismallia pystyy myös muokkaamaan siten, että sitä voidaan hyödyntää erilaisissa tilanteissa eikä välttämättä pelkästään yrityksen ensimmäisessä laajentumisessa.